Nieuwe campagne ‘Onderneem het in Blerick’
© Winkelhart Blerick
Ondernemers, vastgoedeigenaren, gemeente en andere stakeholders spannen zich in Blerick samen in voor een toekomstbestendig centrumgebied. Dat is vanwege de leegstand en na twee coronajaren hard nodig. Daarom start nu de campagne ‘Onderneem het in Blerick’.
Enkele jaren geleden werd ‘Beleef het in Blerick’ als slogan toegevoegd aan de uitingen in het centrum. Dit idee kwam uit de Taskforce-Blerick-periode. Hierbij sloegen verschillende partijen de handen in elkaar om werk te maken van het centrum. Bij activiteiten en evenementen werd de slogan ingezet om de communicatie te ondersteunen.
In de twee lastige jaren zetten gemeente en ondernemers massaal in op ‘Koop lokaal’. In eerste instantie in een collectieve campagne met Venlo en Tegelen samen, later ook specifiek gericht op het Blerickse centrum, waardoor de slogan ‘Koop het in Blerick’ ontstond. Daar is nu dus ‘Onderneem het in Blerick’ als slogan en campagne aan toegevoegd.
Leegstand invullen
Volgens Winkelhart Blerick is dit goed voor de verhuurder om nieuwe ondernemers te vinden en goed voor de huurder om het ‘samengevoel’ uit te drukken. Winkelhart Blerick riep ondernemers op mee te doen aan de campagne. Zes van hen waren uiteindelijk bij de uitwerking betrokken. Met zes uiteenlopende beroepen en winkels uit hartje Blerick zetten zij de variatie van het ondernemen in Blerick centraal. De campagne past bij de wens om de leegstand in te vullen en bij het sterke Blerickse collectief.
Vlak voor de campagne geïntroduceerd zou worden, in het voorjaar van 2022, vielen de Russen Oekraïne binnen. Nu is het Blericks collectief van mening dat het hoog tijd is de campagne alsnog uit te rollen. Volgens centrummanager Sjoerd van Heijster komen bezoekers en inwoners van Blerick de campagne op steeds meer plekken tegen. Met als doel van het centrum een plek te maken die bezoekers, bewoners en ondernemers in hun hart sluiten.
Nieuwe huisstijl
Tegelijk met de ontwikkeling van de campagne nam Winkelhart Blerick de huisstijl onder de loep. Het logo en de kleuren waren bijna zestig jaar oud. De huidige blauw-gele Blerickse vlag uit 1990 was daarbij de inspiratiebron. Het hart in het logo blijft. De gestileerde vorm van het roze hart van VenloVerwelkomt diende hiervoor als basis.