‘Prijsonderhandelingen zijn straks afgelopen’

Print
‘Prijsonderhandelingen zijn straks afgelopen’

Van de vijf grootste autodealers in de Benelux komen er drie uit Nederland.  Afbeelding: ANP XTRA

Maastricht -

De grote autodealers hebben hun marktaandeel afgelopen jaar opnieuw enorm vergroot. Inmiddels komt bijna de helft van de nieuwe auto’s bij slechts tien dealerbedrijven vandaan. Voor verdere groei richten dealers zich op het buitenland. Voor de autoverkopers en -kopers is er echter steeds minder te onderhandelen, omdat autofabrikanten zelf het heft in handen willen nemen.

De tien grootste autodealers van Nederland hebben hun gezamenlijke marktaandeel vergroot van 41 procent in 2020 naar 45 procent afgelopen jaar, blijkt uit het jaarlijkse dealeronderzoek van automarktonderzoeker Aumacon. Een op de acht in Nederland nieuw verkochte auto’s is afkomstig van de Van Mossel Groep. De dealergroep uit Waalwijk verkoopt ruim twintig merken, waaronder Mercedes, Volkswagen, Audi en Jaguar. Van Mossel-dealers zitten onder meer in Weert en Roermond. Met ruim 46.000 verkochte auto’s heeft Van Mossel in Nederland een marktaandeel van 12 procent. In de hele Benelux verkocht Van Mossel in 2021 ruim 70.000 auto’s, waarmee het bedrijf alle dealers qua verkoopaantallen in de drie landen achter zich laat.

Van de vijf grootste autodealers in de Benelux komen er drie uit Nederland. Naast Van Mossel staat op nummer twee Emil Frey (waar ook BMW-dealer Keram in Heerlen en Maastricht Aachen Airport, Peugeot-dealer Nefkens en Audi- en Volkswagen-dealer Pouw onder vallen). Volkswagendealer Pon staat op nummer vijf. „Die internationalisering blijft nog wel even aanhouden”, zegt analist Clem Dickmann van Aumacon. „Vooral in België en Duitsland zijn er nog heel mooie bedrijven en Nederland is wel een beetje vol.”

Schaalvergroting

In Nederland is de schaalvergroting de laatste jaren heel hard gegaan. Het marktaandeel van de top 10 is in tien jaar tijd zelfs verdubbeld. De vijftig grootste autodealers verkopen driekwart van alle nieuwe auto’s in Nederland.

„Die schaalvergroting gaat misschien nog wel een beetje door, maar loopt wel op zijn eind”, verwacht Dickmann. „Wat nog overblijft, zijn familiebedrijven die te kleinschalig zijn en voor de Nederlandse markt kleine merken hebben zoals Honda, Mazda, Mitsubishi en Suzuki. Dat zijn ook merken die hier veroordeeld zijn tot kleinschalige familiedealers. Grote dealers vinden alleen overnames van volumemerken en dealerbedrijven met schaalgrootte interessant.”

Buitenland

Zo nam Stern, dat opereert onder de vleugels van het Scandinavische Hedin, vijf Citroën- en DS-dealerschappen in het noorden van het land over van Wensink, waarmee het 38 miljoen euro extra aan jaaromzet binnenharkte. Dit soort prooien zijn er echter niet zo veel meer in Nederland, waardoor de grote dealerbedrijven veelal naar ons omringende landen kijken. Zo heeft Pon vorige week een minderheidsbelang genomen in de Duitse Moll Gruppe, een dealerorganisatie met een omzet van ruim 700 miljoen euro.

„We gaan in de toekomst meer van dit soort buitenlandse deals zien”, zegt Dickmann. „In België, Luxemburg en Duitsland zijn nog veel aantrekkelijke bedrijven die echt volume maken en gekocht kunnen worden, of die extra geld nodig hebben om verder te kunnen groeien.”

Rechtstreeks

Toch wil die schaalvergroting volgens Dickmann niet zeggen dat de macht van de autodealers ook in de toekomst is gegarandeerd. Autofabrikanten willen overgaan op het zogeheten agentuurmodel. „Daarmee gaan zij over de dealer heen en zoeken zij rechtstreeks contact met de consument. Stellantis (moederbedrijf van Fiat-Chrysler en PSA van Peugeot-Citroën, red.) gaat het doen en Mercedes, BMW en Ford overwegen dat ook.”

De dealer is dan niet meer dan een bemiddelaar die weinig te zeggen heeft. Dickmann: „De vraag is wat de consument en de autodealer daarmee opschieten. Want onderhandelen over de prijzen is dan onmogelijk, wat je nu eigenlijk al ziet bij Tesla en Lynk & Co. Al begrijp ik wel waarom de autofabrikant dat doet. Dealers kosten marge. Die willen fabrikanten in eigen zak steken.”

Autoverkoop naar laagste niveau in 55 jaar

De verkoop van nieuwe auto’s in Nederland zakt dit jaar weg naar het laagste niveau sinds 1967 en komt naar verwachting uit op 310.000. Lange levertijden en hoge prijzen weerhouden consumenten van aanschaf, waardoor het wagenpark snel veroudert en vergroening tot stilstand komt.

Dat blijkt uit een analyse door ING. De verkoop van nieuwe auto’s zit al sinds de uitbraak van corona in een dip. Waar in 2019 nog 446.000 nieuwe personenauto’s de showroom uitreden, ligt dat aantal dit jaar ruim 30 procent lager.

Door verstoringen in de levering van materialen vanwege de oorlog in Oekraïne, lockdowns in China en het chiptekort lukt het autofabrikanten maar niet om de Europese productie in 2022 op te voeren. Levertijden lopen daardoor op tot één à anderhalf jaar en sommige modellen zijn helemaal niet te bestellen. Daardoor valt de uitlevering van auto’s tegen en zakt het aantal registraties terug.

„Verder zijn ook de prijzen van auto’s gestegen”, legt sectoreconoom Rico Luman van ING uit. „Door die lange levering en die hoge prijzen is het niet uitgesloten dat consumenten hun aankoop van een nieuwe auto hebben uitgesteld. Maar dat is moeilijk te voorspellen, want door het lage consumentenvertrouwen en de koopkrachtdaling staan nieuwe bestellingen wel onder druk.”

De teruggevallen autoverkoop betekent dat het wagenpark, dat dit jaar uitkomt op ruim 8,9 miljoen auto’s, razendsnel veroudert. De gemiddelde auto in Nederland is ruim elf jaar oud. Een kwart van de Nederlandse auto’s is vijftien jaar. Dat was in 2012 15 procent. „Dit is natuurlijk heel slecht voor de vergroening en de noodzakelijke CO2-reductie”, zegt Luman.

Met het verouderen van het wagenpark raken de groene doelstellingen misschien uit het zicht, het legt de autobranche geen windeieren. De omzet van de sector zal met 8 procent stijgen, verwachten de marktanalisten van ING. De lagere verkoop wordt gedeeltelijk goedgemaakt door hogere prijzen van nieuwe en vooral tweedehandsauto’s. Luman: „Daarnaast zal er meer onderhoud moeten worden gepleegd, omdat er steeds oudere auto’s op de weg komen en het verkeer weer toeneemt. Dus garages krijgen het drukker.”

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & app. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word digitaal abonnee