CBS: ‘Consument nooit eerder zo pessimistisch’

 © Getty Images/EyeEm

Sittard-Geleen -

Het consumentenvertrouwen is in juni gedaald naar een historisch dieptepunt. Dat meldt statistiekbureau CBS woensdag. Hoe verder onder nul, hoe minder vertrouwen er is in de economie. Ook de koopbereidheid daalde naar een laagterecord.

Redactie WijLimburg Rob Buchholz

Met -50 lag het consumentenvertrouwen in juni ruim onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-9). In mei was het al gedaald naar -47. Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36) en in juni 2022 de laagste stand ooit (-50). Het CBS meet het consumentenvertrouwen elke maand sinds april 1986.

Pessimisme

Consumenten waren in juni ongeveer even pessimistisch over de economie als in mei. Tevens zijn ze negatiever over de economie en hun eigen financiële situatie in de komende twaalf maanden. Daarnaast vonden zij de tijd voor het doen van grote aankopen nog ongunstiger dan in mei. De koopbereidheid daalde van -33 in mei naar -37 in juni. Nooit eerder oordeelden zoveel consumenten hier zo negatief over.

Stijgende prijzen en werkloosheid

In juni 2022 vond 77 procent van de respondenten dat de prijzen in het afgelopen jaar sterk zijn gestegen. Dit is het hoogste percentage sinds het begin van de meting in 2017. Het percentage dat denkt dat de prijzen in het komende jaar sterker gaan stijgen was met 31 procent ongeveer even hoog als in de voorgaande maand. Over de toekomstige ontwikkeling van de werkloosheid waren consumenten wel positief. Het percentage van de respondenten dat verwacht dat de werkloosheid in de komende twaalf maanden gaat dalen was met 41 procent groter dan het percentage dat een stijging verwacht (19 procent).

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal