Vergunning bandenrecycler Black Bear rond, financiering van ruim 100 miljoen voor nieuwe fabriek nog niet

 © ©2018 John Peters Fotografie - All rights reserved

Geleen
Frans Dreissen

De vergunning is binnen. Toch laat de nieuwbouw van bandenrecycler Black Bear op Chemelot in Geleen op zich wachten, omdat naar eigen zeggen de financiering nog niet helemaal rond is.

De circulaire start-up Black Bear wint via een innovatief procedé uit afgedankte autobanden een nieuwe zwarte grondstof voor drukinkt, rubber, verf of plastic. Bij dit pyrolyseproces komen ook gas (voor eigen energiegebruik) en olie vrij (als voeding voor bijvoorbeeld naftakraker Olefins 4 van Sabic).

Lees ook: Rubberverwerker Nederweert wil na brand grotere fabriek terugbouwen en productie opschroeven

Het bedrijf heeft in de praktijk laten zien dat de technologie werkt. Maar sinds het afbranden van de proeffabriek in Nederweert in februari 2019 zit Black Bear zonder productielocatie. Inmiddels zijn het vergunningstraject en de beroepsprocedure bij de provincie met succes doorlopen en zou de bouw van een nieuwe fabriek op het industriepark Chemelot kunnen starten.

Black Bear-ceo Victor Vreeken © Black Bear

Investering

„We moeten eerst de financiering rond krijgen”, zegt Black Bear-topman Victor Vreeken. De nieuwbouw vergt een investering van meer dan 100 miljoen euro. „Geleen is wel nog steeds onze voorkeurslocaties. Zeker gelet op de symbiose en samenwerking met andere op Chemelot gevestigde bedrijven.”

Mogelijke investeerders en potentiële klanten lijken vooral de uitkomst van een politieke discussie af te wachten. Versleten autobanden en de producten die daar via recycling uit ontstaan, worden conform huidige wetgeving nog bestempeld als ‘afval’. Zolang de herwonnen producten niet het predicaat ‘nieuwe grondstof’ krijgen, zit Black Bear in een spagaat. Klanten mogen immers geen afvalstromen innemen en zonder klanten komen er geen nieuwe investeerders aan boord.

Impasse

Om uit de impasse te komen, is Black Bear in gesprek met overheden. „We doen er als Black Bear alles aan om een fantastische fabriek te realiseren, helemaal in lijn met de klimaatambities. Maar we lopen vast op regelgeving, die eigenlijk exact dezelfde ambities nastreeft. Met onze technologie maken we de autobandenindustrie in één klap circulair.”

Het Graetheidecomité heeft met een zienswijze gepoogd om een bouwvergunning voor Black Bear te voorkomen. Dit heeft geleid tot enkele aanpassingen in de vergunning. Toen die in maart door het provinciebestuur is verleend, is er door het comité geen beroep meer aangetekend en is de vergunning onherroepelijk geworden.

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal