Mercedes-Benz EQE: inhalen zonder DRS

 © Mercedes-Benz AG

Sittard -

In de slipstream van het elektrische vlaggenschip van Mercedes-Benz zeilt de EQE met dezelfde techniek het E-segment in. Krijgt hij het perfecte sleepje van de EQS?

Peter Hilhorst,Bron: Autovisie

Deze EQE verhoudt zich tot de vorig jaar verschenen EQS als de E-klasse tot de S-Klasse. Net als de EQS moet de E-segmenter het niet hebben van revolutionaire elektrotechniek, maar vooral van een uitstekende aerodynamica en een goede conditionering van het accupakket. De EQE heeft een lage luchtweerstandscoëfficient van 0,22. Nog steeds exceptioneel laag, maar hoger dan de EQS doordat die een langere achterzijde heeft. Visueel zijn ze makkelijk van elkaar te onderscheiden, want de elektrische E-Klasse heeft geen led-strip tussen de koplampen. Verder is het een zeer gestroomlijnd koetswerk met kleine overhangen en een korte kont. Het lijkt alsof de greenhouse iets te ver naar achteren is verschoven. Niet het meest harmonieuze lijnenspel van de firma. De wielbasis meet 3,12 meter, waarmee de afstand tussen de wielen 9 centimeter minder is dan bij de EQS en van bumper tot bumper is het verschil 26 centimeter. Maar de afstand tussen de assen is 18 centimeter uitgerekter dan van een reguliere E-klasse, terwijl de totale lengte van de EQE met 4,95 meter maar 2 centimeter langer is.

 © Mercedes-Benz AG

Die royale afstand tussen de voor- en achtertrein wordt uiteraard gebruikt voor het accupakket. Dat heeft een bruikbare capaciteit van 90,6 kWh. Bij een laadstation is het niet de absolute ster, maar moet hij scoren met een langzaam dalende laadcurve. Zo trekt hij aan de AC-paal standaard 11 kW binnen en optioneel 22 kW. Aan een snellaadstation piekt hij op 170 kW en daarmee is hij niet grensverleggend. Wel weten we inmiddels van de EQS dat de warmtehuishouding van het batterijpakket goed voor elkaar is, waardoor de cellen in de meeste weercondities binnen de ideale bandbreedte van 20 à 23 graden Celsius worden gehouden voor een constante laadcyclus. Van 10% naar 80% state of charge zou binnen 32 minuten geklaard moeten zijn.

Het leveringsprogramma van de EQE start bij 76.825 euro met de achterwielaangedreven 350+. Zijn achterin geplaatste motor levert 292 pk en 530 Nm. Het plusteken in de aanduiding markeert de versie met de grootste range die volgens de WLTP-cyclus ligt tussen 545 en 660 kilometer.

Eerste indrukken

Om de EQE op zijn plek te zetten: een EQS met dezelfde 90,6 kWh accu en 350-aandrijflijn kost 91.000 euro, maar krijgt standaard wel luchtvering en een meesturende achteras mee. Die laatste zaken zijn een optie op de EQE en zouden de prijs naar 80 mille brengen, waardoor het gat nog ‘maar’ 11.000 euro is. Niet onoverkomelijk. Zeker niet in een zakenstad als Frankfurt waar we de eerste indrukken konden op doen met een EQS 350+. Zónder het grote hyperscreen dat van A-stijl tot A-stijl over het dashboard loopt, want dat is niet leverbaar op deze basisuitvoering. Maar ook zonder dat glazen paneel met drie onderliggende schermen is het een luxe beleving in de EQE. In elk geval als het interieur vorstelijk is aangekleed met leer, hout en overwegend fraaie kunststoffen. Het plastic van de ventilatieroosters voelt wel aan alsof erop bespaard is en ook in de deurpanelen laten stripjes kunststof zien dat er op de kleintjes wordt gelet. Desondanks is de kwaliteitsbeleving veel overtuigender dan in een Tesla Model S.

Het MBUX-scherm met zijn vele lagen en enorme functionaliteit laat zich betrekkelijk snel doorgronden en heeft een relatief goede stembediening die door zelflerende software alleen maar beter wordt als je meer tegen hem praat. Minder intuïtief te bedienen zijn de aanraaktoetsen op het stuurwiel om onder meer door het digitale scherm achter het stuur te gaan. Die werken onnauwkeurig. De voorstoelen zitten vorstelijk en hebben een uitgebreide verstelbaarheid voor de ideale zitpositie. Op de achterbank is het niet anders. Heel veel plek voor de benen, maar de hoofdruimte is beperkt. Ondanks een schuingeplaatste zitting om een paar centimeter extra te creëren, raakt met een lichaamslengte van 1,80 meter het hoofd de dakhemel. Onder de kofferklep is plek voor 430 liter aan bagage en dat is tamelijk bescheiden voor een auto van dit formaat. Een E-Klasse heeft 540 liter en de EQS 610 liter. De voorklep kan niet open, waardoor er geen frunk is. Dat is ook de verklaring voor het smalle klepje in het linkervoorscherm, want dat is om de ruitenvloeistof bij te vullen.

© Mercedes-Benz AG

De gereden 350+ was voorzien van de optionele luchtvering van 2118 euro en ook van de meesturende achteras tot maximaal tien graden die 1573 euro extra kost. Dergelijke zaken geven hem het comfortkarakter van de EQS. Superstil door een goede isolatie en een achterin gemonteerde aandrijflijn. Verschillen met het topmodel zijn er wel, want door een kortere wielbasis en lager gewicht voelt hij dynamischer aan. Hij weegt 2255 kg en dat is 150 kg minder dan de EQS, maar het is vooral de vierwielsturing die fijner werkt op de EQE. Die stuurt vloeiender en natuurlijker mee van achteren, waardoor je minder bewust ben van de vierwielbesturing. Ook is het thema van de luchtvering strakker dan van de EQS, waardoor hij lichter en beweeglijker aanvoelt. Al blijft de massa zich weer melden als er stevig geremd moet worden. Ook laat het onderstel weten iets meer moeite te hebben op lage snelheden met een diepliggende putdeksel. De 20-inch wielen hebben banden met een hoge loadindex en een druk van 3,0 bar, waardoor korte oneffenheden niet rimpelloos geïncasseerd worden. Maar over het algemeen ligt hij als een blok op de weg en is hij mooi in balans. Insturen gaat weloverwogen en zuiver, terwijl pas midden in de bocht het gewicht hem naar buiten begint te drukken. In de sportstand met de recuperatiemodus in de krachtigste setting hangt hij het scherpst aan het gas en laat hij zich tot glijden verleiden. Met het esp uitgeschakeld blijft het systeem uiteindelijk corrigeren, maar het laat voldoende ruimte om uw favoriete rotonde voor de helft dwars te nemen. Daarmee biedt het genoeg vrijheid om de EQE te ervaren als een koppelrijke achterwielaandrijver, maar sportief is hij niet. De besturing is gevoelloos, maar kan wel een aangename tegendruk geven in de sportstand, waardoor de stuurprecisie in orde is.

 © Mercedes-Benz AG

Na deze kWh-verspillende uitspattingen in het Taunusgebergte zetten we de verbruiksmeter weer op nul, want het gaat in deze klasse om business before pleasure. Vervolgens rijden we met een krachtige tegenwind bij een temperatuur van 7 graden Celsius terug naar het centrum van Frankfurt. Geen ideale omstandigheden voor een goede verbruiksrun en een paar korte bevliegingen op de onbegrensde autobahn helpen ook niet mee. Toch wist hij net onder 20,0 kWh per kilometer te komen. Daarmee zou hij een range van ruim 450 kilometer halen.

Eindoordeel

Daarmee volgt de EQE de vaargeul die uitgebaggerd is door het vlaggenschip van Mercedes-Benz. Geen schokkende elektrotechniek, maar de vaste merkwaarden goed aangevuld met een uitstekende stroomlijn en daardoor grote actieradius. In veel opzichten is deze EQE dan ook een EQS-light en dat geeft hem een goede tow. Daarmee kan hij de elektrische concurrentie wel eens eenvoudig inhalen en dat lukt deze Mercedes-Benz met het EQ-logo op het koetswerk wél zonder DRS.

Specificaties Mercedes-Benz EQE 350+

  • Prijs: € 76.825
  • Topsnelheid: 210 km/h
  • Acceleratie 0-100: 6,4 s
  • Gem. verbruik: 16,1 kWh/100 km
  • Actieradius: 646 km
  • Motor: synchroonmotor perm. magneet
  • Plaatsing: achterin
  • Max. vermogen: 292 pk (215 kW)
  • Max. koppel: 530 Nm
  • Transmissie: eentraps reductieversnelling
  • Aandrijving: achterwielen
  • Laden: AC 11 kW, 22 kW (optie) / DC 170 kW

Alle gegevens zijn fabrieksgegevens

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal