Suzuki S-Cross: no-nonsense in nieuw jasje

 © Suzuki

Sittard -

De bekende rijstwijn in een nieuwe verpakking, maar nog altijd is de Suzuki S-Cross met name voor broodnuchtere types.

Peter HIlhorst,Bron: Autovisie

Trouwe kopers van de Suzuki S-Cross die moeite hebben met grote veranderingen, kunnen rustig blijven ademhalen. Het is een nieuwe generatie en toch ook weer niet. Al het plaatwerk – op het dak na – is nieuw, terwijl de onderliggende techniek onveranderd is gebleven. Geen Toyota met andere logo’s, zoals de Swace of Across, maar een echte Suzuki. Net als de Vitara, waarmee hij zijn botten deelt. Feitelijk heeft de in 2013 geïntroduceerde S-Cross een tweede facelift ondergaan. De eerste kreeg hij in 2016 en deze laatste vernieuwingsronde poogt hem meer een SUV-uitstraling te geven. De lengte, wielbasis, spoorbreedtes en zelfs de hoogte zijn echter ongewijzigd. Het blijft een ingetogen SUV die tussen twee klassen bungelt. Hij heeft een basisprijs van 26.875 euro en meet 4,30 meter. Daarmee is hij groot en prijzig voor het B-segment, maar voordelig en compact voor het C-segment waarin de Kia Niro op de troon zit. In vergelijking met zijn voorganger is hij ruim 1000 euro duurder geworden, maar daarvoor is hij beter uitgerust om aan de verplichte veiligheidseisen te voldoen. Door onder meer adaptieve cruise control met stuurhulp en verkeersbordherkenning. Zes jaar garantie krijgt u ook gratis mee.

 © Suzuki

Interieur

In het interieur is veel bij het oude gebleven en het is nauwelijks te geloven dat dit een nieuwe auto is. Het design van het stuur, het airco-cluster en de tellerunit zijn letterlijk bijna tien jaar oud. De uitstraling is basic, maar de afleesbaarheid en het bedieningsgemak prima. No-nonsense, weet u wel. Het nieuwe multimediasysteem volgt niet bepaald de laatste stand der techniek, maar het doet wat het moet doen. Navigeren, smartphone-connectiviteit en digitale radio mogelijk maken. Het centrale deel van het dashboard is voorzien van zacht materiaal, maar alle andere panelen zijn van harde kunststoffen. Het zal de doelgroep niet afschrikken. Er is namelijk de gewenste hoge zitpositie en de stoelen bieden voldoende comfort. De achterbank heeft een hoog gemonteerde en lange zitting, waardoor het er prettig vertoeven is. Voor de benen blijft zo’n vijf centimeter over, maar de kruin raakt de dakhemel als je langer dan 1,80 meter bent. Tenminste als het optionele panoramadak is gemonteerd, want dat beperkt de hoofdruimte achterin flink.

 © Suzuki

Aandrijving

Achter het stompe front ligt de geblazen 1,4-liter viercilinder die net als voorheen assistentie krijgt van een 14 pk en 53 Nm sterke elektromotor. Die multitasker bekleedt functies als starter, generator en hulpje, terwijl een 48 volt-accu voor de energieopslag zorgt. Standaard is deze mild-hybride aandrijflijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en op de testauto vormde hij een duo met een zestraps automaat. Vierwielaandrijving is voor 3400 euro extra leverbaar. Medio dit jaar volgt een full hybrid op basis van een 1,5-liter viercilinder. Die is niet afkomstig van Toyota, maar een Suzuki-ontwerp. Voorlopig moet de S-Cross het doen met 129 pk en 235 Nm. Het elektromotortje helpt bij het wegrijden kortstondig als de viercilinder nog op krachten moet worden geblazen door de turbo en springt eventjes bij tijdens accelereren bij hogere snelheden. Helemaal rimpelloos gaat het niet. Soms probeert de aandrijflijn een inhaalactie op het koppel in een hogere versnelling te volbrengen om er halverwege achter te komen dat terugschakelen toch nodig is. Het wisselen van verzet gaat in D wat traag en de reacties van de bak zijn niet altijd even doortastend, maar met de schakelflippers aan het stuur kun je ingrijpen en wisselt hij aanzienlijk rapper. Verder is de automaat afgericht op besparen en bij 50 km/h kiest hij optimistisch voor de vijfde versnelling en dan draait de viercilinder wat brommerig 1250 toeren per minuut. Tijdens het afremmen op de motor voel je een schokje als de generator wordt ingeschakeld om remenergie terug te winnen. Verruil je de fluwelen benadering voor een steviger gebruik, dan is binnen tien tellen 100 km/h haalbaar. De viercilinder is niet werkschuw en trekt inspirerend door tot 6000 toeren per minuut. Al met al een prima motorisering voor de S-Cross: voldoende rap, met souplesse, met gemak haalt hij 1 op 16 en hij mag 1500 kg trekken.

Rijgedrag

De S-Cross weegt maar 1215 kg en dat heeft een positief effect op het rijgedrag. Op lage snelheden hobbelt hij op korte oneffenheden door een zekere strafheid in zijn onderstel, maar drempels vormen door de soepele demping geen probleem. Als de snelheid oploopt, verdwijnt de onrust uit de wielophanging en is het een prima cruiser. De besturing is wazig rond de middenstand, waardoor je op een winderige dag met het stuurwiel aan het zoeken bent naar een rustpunt. Over het algemeen stuurt hij met vertrouwen en dat kan hij ook deels zelf, maar de rijhulpjes hebben niet de verfijning die de concurrentie biedt. Ze reageren wat laat, ruw of met luidruchtig gepiep. Zelf sturen dan maar. Het stuurgevoel is zogezegd bij normaal gebruik doods, maar bij een sportievere aanpak komt er leven in. Door het lage gewicht kun je hem hard bochten injagen om te ervaren dat de balans keurig is. Hij stuurt gewillig in en met laat optredend onderstuur kondigt hij zijn grensbereik aan. Het is best geinig om op een afrit die zware jongens te verrassen in een Suzuki. Maar er zit meer in het vat der rijgenoegens. Zo heeft hij nog een mechanische handrem die de achterwielen direct kan blokkeren en een uitschakelbaar ESP om daarvan optimaal te profiteren! Geen babyboomer die het doet, maar we willen het u niet onthouden. Er zijn zelfs spectaculaire, rallyachtige schuivers mogelijk, waardoor de liefhebber bijkans grijnzend achter het stuur zit. Het is typerend voor de S-Cross. Voor sommigen is hij simpelweg gedateerd en voor anderen ouderwets goed.

 © Suzuki

Eindoordeel

Hetzelfde no-nonsense vervoermiddel in een nieuwe verpakking.

Pluspunten: Licht, uitgebalanceerd rijgedrag en zuinig.Minpunten: Basic dashboard, hoofdruimte achterin, rumoerig interieur.

Specificaties Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Automaat Style

  • Prijs: € 32.425,--
  • Topsnelheid: 195 km/h
  • Acceleratie 0-100: 9,5 s
  • Gem. verbruik: 1 op 17,5
  • CO2-emissie: 129 g/km
  • Motor: vier-in-lijn, 1373 cm3, turbo
  • Gec. max. vermogen: 129 pk (95 kW)/5500 min-1   
  • Max. koppel: 235 Nm/2000-3000 min-1
  • Transmissie: zesbak, automatisch
  • Massa leeg: 1215 kg

Alle gegevens zijn fabrieksgegevens

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal