Gemoderniseerde BMW 2-Serie Active Tourer: nóg betere MPV

 © Tom Kirkpatrick/BMW Group

Sittard -

Denk wat je wilt over een BMW-minibusje met voorwielaandrijving, maar er zijn er de afgelopen acht jaar wel dik 400.000 van verkocht. Reden genoeg voor een opvolger, naar BMW dacht.

Dries van den Elzen,Bron: Autovisie

Een deel van het BMW 2-Serie Active Tourer verkoopsucces zal ‘m vast en zeker zitten in het beperkte aantal MPV’s dat überhaupt nog verkrijgbaar is. De klant met wat meer te besteden is feitelijk aangewezen op de 2-Serie of de Mercedes-Benz B-klasse. Dat uitgerekend twee van de drie Duitse premium-merken nog de moeite nemen om een MPV te ontwikkelen, heeft te maken met de voorkeuren van de thuismarkt. Een groot deel van onze oosterburen is gek op praktisch no-nonsense vervoer. Inmiddels zijn we wel gewend aan het idee dat BMW om te overleven meer moet produceren dan louter achterwielaangedreven sedans met zes-in-lijn in de neus. Als die minibus dan maar wel de best sturende van allemaal is, met het meest intuïtieve bedieningsconcept.

Nieuwe auto

Hoewel het verleidelijk is om naar de gelijkgebleven wielbasis te kijken en dan maar te concluderen dat deze 2-Serie Active Tourer slechts een uitgebreide facelift heeft ondergaan, is het voor een groot deel echt een nieuwe auto. Hij is in alle richtingen een paar centimeter gegroeid, inclusief de spoorbreedten. En, niet te vergeten: de grille… Om een en ander visueel op elkaar te laten aansluiten, is de omtrek van de wielen ook vergroot. Met meer bandwang om oneffenheden glad te strijken als bijkomend voordeel. Maar er is meer: compleet nieuwe aandrijflijnen bijvoorbeeld, alsook een flink herzien interieurconcept. Aan de binnenkant is het duidelijkst te zien dat we hier weer te maken hebben met een BMW van een nieuwe generatie.

 © Tom Kirkpatrick/BMW Group

Niet zozeer achterin overigens, waar zoals je in dit segment mag verwachten een multifunctionele achterbank staat die in ongelijke delen verschuifbaar is en die in drie ongelijke delen neerklapbaar is met een instelbare leuningshoek. De bagageruimte bedraagt daardoor 470 tot 1455 liter, maar alleen bij de 218i en 218d die niet over een 48 volt-boordnet beschikken. Bij de motorversies die dat wel doen, ligt de accu achter de achterbank, waardoor er zo’n 50 liter minder mee kan. De voorstoelen zijn ouderwets goed. De bestuurder treft genoeg hoofdruimte om de stoelen juist nog een standje hoger te zetten. Het zijn zeer prettige stoelen met veel steun en een verlengbare zitting, zodat iedereen er zich in thuis voelt.

Interieur

Vanaf de bestuurdersstoel kijk je uit op een compleet nieuw interieur dat erg clean, opgeruimd en modern uitziet. Verder vallen de mooie materialen, goede afwerking en overtuigende premium sfeer op. En qua stijl is dit exact het tegenovergestelde van de barokke B-klasse. Maar wat ons betreft is-ie iets té clean, aangezien tijdens de opruimwerkzaamheden ook de oude vertrouwde iDrive druk-/draaiknop is verdwenen. In plaats daarvan word je geacht om met touchscreenbediening, knoppen op het stuur en voice control aan de slag te gaan. Net als ik wensen vermoedelijk alle BMW-liefhebbers alleen maar via stuur en pedalen met de ultieme rijmachine te communiceren, niet in gesproken taal. Natuurlijk ziet het gebogen infotainmentscherm er gelikt uit en werkt de onderliggende software uitstekend, maar toch kunnen we niet anders dan concluderen dat het ding voor optimaal bedieningsgemak iets te ver van je af staat. En dat de interface ondanks alle mogelijkheden tot personalisering niet zo begrijpelijk is als de ouderwetse boomstructuur van weleer, waar je met je druk-/draaiding doorheen kon wandelen. Nu bestaat het hoofdscherm net als een smartphone uit een bonte verzameling pictogrammen, die ogenschijnlijk in willekeurige volgorde zijn neergezet. Wel handig is de stuurbediening van het digitale dashboard en de head-up display, waarmee je zaken als het volume en de inhoud van de boordcomputer kunt aansturen.

 © Tom Kirkpatrick/BMW Group

Aandrijving

Bij de verkoopstart bestaat het motorenaanbod zoals gezegd uit de non-hybride 218i met 136 pk en de 218d met 150 pk, plus een 220i met 170 pk en een 223i met – jawel – 223 pk, die ook met vierwielaandrijving leverbaar is. In een later stadium volgen nog plug-in hybrides. Van de 170 respectievelijk 223 opgegeven pk’s zijn er 156 en 204 afkomstig van de drie- en viercilinder brandstofmotoren, de rest van een 19 pk 48 volt starter/generator. Vooral bij het accelereren vanaf lage snelheden voel je de extra trekkracht van de elektromotor helpen. Bij het naderen van een voorligger of een kruising begint de generator automatisch met het vertragen van de auto. Normaliter opent de transmissie juist de koppelingen, zodat je zo ver mogelijk kunt uitrollen. En dat is even wennen. Het is een volledig nieuwe dubbele-koppeling transmissie met zeven verzetten, elektromechanische actuatoren en langere verhoudingen dan voorheen. Over het algemeen functioneert-ie naar behoren op de achtergrond, maar een kick-down actie neemt soms wat langer in beslag dan gewenst en wegrijden vanuit stilstand verloopt regelmatig klungelig. Wie zelf wil schakelen, moet kiezen voor het optionele M-stuurwiel met schakelflippers, aangezien de pook is vervangen door een selectieknop zonder schakelfunctie. Vloeiend tot stilstand afremmen bleek regelmatig een uitdaging. Het motorremvermogen wordt voortdurend beïnvloed door het hybridesysteem en het automatisch terugschakelen van de bak, waardoor je nooit exact weet op hoeveel vertraging je kunt rekenen. En dat terwijl het zo’n elektronisch bekrachtigd pedaal is, zonder mechanische verbinding met de remmen.

 © Tom Kirkpatrick/BMW Group

Rijervaring

Het prijsverschil tussen de 218i en 220i bedraagt mede vanwege de lagere bpm van de hybride slechts 861 euro, waardoor de 220i op het eerste gezicht de beste koop lijkt. Wellicht totdat de altijd relatief gunstig geprijsde PHEV’s op de markt komen, althans. Maar voordat we de gevraagde 42.419 euro (of 45.855 voor de 223i) uitgeven, willen we toch wel weten in hoeverre de 2-Serie Active Tourer qua rijden aanvoelt als een echte BMW. Als je daaronder een auto verstaat die bovenal heel stabiel en beheerst aanvoelt, zit je goed. Maar enige vorm van rijplezier kun je vergeten. Daarvoor probeert de besturing te hard om invloeden van het wegdek buiten de deur te houden. Tevens lijkt de bulk van het gewicht nadrukkelijk boven de vooras geconcentreerd te zijn. Er is weinig rol om de lengteas en insturen gaat ook vrij vlot, maar daarmee houdt de dynamiek wel op. De Active Tourer is zonder meer een prettig rijdende auto, maar het gaat te ver om te zeggen dat je ‘m blind als BMW zou identificeren. Maar met een praktisch interieur, laag praktijkverbruik en gunstige beprijzing door de lage CO2-uitstoot, is het alles bij elkaar opgeteld wel een goede MPV.

 © Tom Kirkpatrick/BMW Group

Eindoordeel

Ook na een uitgebreide moderniseringsronde is de Active Tourer geen goede BMW, maar wel een (nog) betere MPV geworden.

Specificaties BMW 220i Active Tourer

  • Prijs: € 42.419,--
  • Topsnelheid: 221 km/h
  • Acceleratie 0-100: 8,1 s
  • Gem. verbruik: 1 op 16,9
  • CO2-emissie: 133 g/km
  • Brandstofmotor: drie-in-lijn, 1499 cm3
  • Max. vermogen: 170 pk (125 kW)/6500 Min-1
  • Max. koppel: 240 Nm/1500 Min-1
  • Brandstof: benzine
  • Transmissie: zeventraps automaat met dubbele koppeling
  • Aandrijving: voorwielen

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal