Chinese Nio ES8 is het complete plaatje

Nio ES8. © MAGROUND GmbH

Sittard -

Nio is klaar om ook de Europese markt te bestormen. Deze ES8 rijdt al op ons continent rond. Is het een waardevolle toevoeging?

Sjors ten Tije

De laatste jaren zijn er tal van Chinese autofabrikanten naar Europa gekomen zonder écht successen te boeken. Eigenlijk heeft vooralsnog enkel Lynk & Co bewezen dat je met het juiste product en een uniek concept serieus kunt meedoen op ons continent. Daarom moeten we ook Nio zeer serieus nemen. Dat is niet de zoveelste Chinese autobouwer die de wereld met elektromodellen wil veroveren, maar een partij die een tamelijk nieuw concept naar ons continent brengt. Het gaat om een netwerk van zogenoemde swapping stations: plekken waar je met je Nio heen kunt rijden en je lege batterij binnen vijf minuten kunt verwisselen voor een volledig opgeladen exemplaar. In China heeft Nio al meer dan 860 van die stations gebouwd en zijn er in een kleine drie jaar al meer dan 7 miljoen(!) swaps uitgevoerd. Binnen drie jaar wil de autobouwer 4000 van deze stations hebben gebouwd, waarvan er duizend buiten China te vinden zijn. Het eerste Europese station is momenteel al actief in Oslo, in Amsterdam werkt momenteel een team van specialisten om te bepalen waar de eerste Nederlandse stations worden geplaatst. Reken op een opening in het eerste halfjaar van 2023, maar een exacte tijdsplanning wil Nio ons nog niet geven.

Enorme SUV

Het komt naar ons land met sedans als de ET7 en ET5, maar ook met deze ES8. Dat is een enorme SUV, die zes of zeven zitplaatsen biedt en 5 meter lang is. Het is best een aantrekkelijke auto, met een rustige lijnvoering en een gezicht dat wordt gedomineerd door een grote chroomkleurige lip op het front in combinatie met heel platte dagrijverlichting. Bovendien is het een praktische auto, want ook met die derde zitrij omhoog meet de bagageruimte 310 liter. Klap de stoelen in en er ontstaat een ruimte van 870 liter. Ruimte is er sowieso genoeg aan boord, mede door de wielbasis van 3,01 meter.

 © MAGROUND GmbH

Het interieur wordt verder gedomineerd door mooie materialen, die bovendien netjes op elkaar aansluiten. De indeling van het dashboard is redelijk overzichtelijk, met een rechtopstaand infotainmentscherm (11,3 inch) en een digitaal instrumentarium (9,8 inch). Op het eerste oog zijn er te weinig fysieke knoppen en er blijken nogal wat digitale handelingen vereist om bijvoorbeeld de klimaatcontrole te bedienen. Gelukkig werkt het scherm wel snel op je input, ziet het er grafisch fraai uit en doet de indeling ervan redelijk Europees aan. Dat is soms wel eens anders bij auto’s uit Azië. Tot je kennismaakt met Nomi, het ronde bolletje dat op het dashboard zit en je tijdens het rijden moet assisteren. Je spreekt haar aan door ‘Hi Nomi’ te roepen, en als ze je dan hoort, kijkt ze je daadwerkelijk aan. Vanaf dat moment kun je met haar communiceren en haar gebruiken om bepaalde handelingen uit te voeren, zoals het wisselen van radiostations, activeren van de stoelverwarming of starten van de navigatie. Maar ze is er ook om jou op je fouten te wijzen. En dat gebeurt vaker dan je denkt, en bovendien geregeld onterecht. Kijk een keer naar links, rechts of onderen, en je krijgt direct een reprimande. Het is een onderdeel dat echt verbeterd moet worden voordat auto’s van Nio geaccepteerd worden door het grote Europese publiek, dat normaliter niet echt gecharmeerd is van dergelijke reprimandes.

 © MAGROUND GmbH

Aandrijving

Qua formaat is de ES8 dus een enorme auto, en dat geldt ook voor de prestaties. Momenteel is er enkel een vierwielaangedreven variant, met op elke as een elektromotor. Het resultaat is een systeemvermogen van 400 kW, waarmee de enorme SUV binnen 4,9 seconden naar 100 km/h sprint. Totaal onnodig in een auto van dit formaat en gelukkig voelt de ES8 in de normale rijmodus helemaal niet zo snel aan. Het pedaal heeft een lange slag en is goed te doseren, waardoor de auto verre van gehaast aanvoelt. Wel is het contrast met de sportstand groot, want dan voel je wél dat je die 544 pk onder je rechtervoet hebt.

Rijervaring

De ES8 is, zoals het een SUV betaamt, echter het beste op z’n plek op kruissnelheid op de snelweg. Dan houdt de (standaard) adaptieve luchtvering de auto mooi strak en is het een uiterst comfortabele reisauto. Allemaal niet gek, want Nio werkte voor de ontwikkeling van het onderstel samen met Continental. De besturing is licht en gevoelloos, maar voldoende precies. Klanten die voor een ES8 gaan, kunnen kiezen uit een auto mét of zonder batterij. Nederlandse prijzen zijn er nog niet, maar in Noorwegen kost een acculoze ES8 omgerekend zo’n 51.000 euro. Kies je voor de 75 kWh-batterij, dan stijgt de prijs met zo’n 10.000 euro. Voor ruim 60 mille rijd je dan in een enorme SUV die op papier 375 kilometer ver komt op een lading stroom. Voor het 100 kWh-exemplaar dient nog eens 6000 euro betaald te worden, waarmee je 500 kilometer kunt rijden volgens WLTP. Let wel: als je de batterij koopt, kun je geen gebruikmaken van die genoemde wisselstations. Interessanter lijkt daarom de BaaS (Battery as a Service)-constructie, waarbij je een maandelijks bedrag betaalt en de batterij dus huurt. Dat kost – opnieuw omgerekend op basis van de huidige Noorse prijzen – 146 euro, of 209 euro als je voor de 100 kWh-batterij gaat. Voor dat geld kun je bovendien twee keer per maand kosteloos je batterij wisselen en krijg je 200 kWh aan elektriciteit gratis bij een snellader van de fabrikant. Ook is het mogelijk om je grote batterij in een wisselstation te vervangen door een kleiner exemplaar, of andersom. Handig voor bijvoorbeeld de vakantieperiodes. Lever je buiten die twee gratis swaps per maand een accu met resterende capaciteit in, dan wordt het aantal kWh’s verrekend, zodat je altijd alleen betaalt voor de extra kilowatts die je van het ‘nieuwe’ batterijpakket gebruikt. Vergeet ook niet dat snelladen nog altijd tot de mogelijkheden behoort. Nio bouwt sowieso een snellader naast elk wisselstation waar de ES8 met maximaal 130 kW kan laden, maar de auto is uiteraard ook aan andere reguliere snelladers te koppelen.

 © MAGROUND GmbH

Na onze eerste kennismaking met de ES8 kunnen we gerust zeggen dat Nio een van de meest veelbelovende Chinese autofabrikanten lijkt, die weleens een grote kans van slagen zou kunnen hebben. Het levert met de ES8 een fraaie, sterke en praktische SUV die heel erg Europees aanvoelt. De mogelijkheid om de batterij van de auto te wisselen bij stations die hun waarde in het grote China al hebben bewezen, is een serieuze en unieke toevoeging aan het snellaadnetwerk dat we in Europa reeds kennen. Nio levert hiermee een heel compleet plaatje dat op het eerste oog goed in elkaar zit. Nu is het vooral de vraag of ook de consument durft in te stappen.

Eindoordeel

Een fijne en praktische elektro-SUV die veel waar voor z’n geld biedt. Bijzonder aantrekkelijk door het batterijwisselconcept dat Nio biedt.

Specificaties Nio ES8 100 kWh

  • Prijs: 67.000 euro (schatting)
  • Op de markt: medio 2023
  • Topsnelheid: 200 km/h
  • Acceleratie 0-100: 4,9 s
  • Gem. verbruik: 20 kWh/100 km
  • CO2-emissie: 0 g/km
  • Elektromotor: synchroonmotor met permanente magneet
  • Max. vermogen: 544 pk (400 kW)
  • Max. koppel: 725 Nm
  • Transmissie: eentraps reductieversnelling
  • Aandrijving: vierwielaandrijving

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal