Help, je bedrijf groeit! 5 zaken die je moet regelen

 © Canva.

Waar je ooit in je eentje vanuit je zolderkamertje begon, ben je inmiddels gegroeid tot een volwaardig bedrijf met medewerkers. Iets om super trots op te zijn, want hier heb je jarenlang hard voor gewerkt. Dag in dag uit stond én sta jij voor je klanten en medewerkers klaar.

Hulc

Maar door de groei die jij hebt doorgemaakt zijn er ook meer verantwoordelijkheden bijgekomen. Door de waan van de dag realiseren veel ondernemers niet dat ze van een kleine éénpitter toch echt een volwaardig bedrijf zijn geworden, waarbij ook andere zaken geregeld dienen te worden.

Daarom hebben wij op een rijtje gezet welke zaken je toch echt dient te gaan ondernemen wanneer jouw bedrijf meer dan 10 fte kent.

1. MedewerkerstevredenheidsonderzoekEen hele mond vol, maar een medewerkerstevredenheidsonderzoek laten uitvoeren door een erkend bedrijf is een must om goed in de gaten te blijven houden wat er onder jouw personeel leeft. Waar je met één of twee medewerkers vaak nog wel door hebt wat er op de werkvloer leeft, verandert dit wanneer er meer mensen bijkomen.

Wanneer je de 10 personeelsleden hebt bereikt, wordt persoonlijk contact houden steeds lastiger. Daarnaast durven mensen niet altijd te zeggen wat ze dwars zit. Wees daarom niet bang voor commentaar en laat een dergelijk medewerkerstevredenheidsonderzoek regelmatig plaatsvinden. Zo kun je op tijd bijsturen op zaken die veel kritiek krijgen.

2. EHBOWanneer er meer mensen op de werkvloer zijn, is de kans op incidenten ook groter. Zorg daarom dat er altijd mensen aanwezig zijn die officieel geschoolde BHV’er zijn. Dit is niet alleen iets wat vaak vanuit verzekeringen wordt aangeraden, maar ook iets wat bijdraagt aan een fijn en veilig werkklimaat.

3. OntwikkelingEigenlijk is dit iets wat je bij iedere werknemer -ook wanneer het er maar één is- moet regelen. Maar zeker wanneer je bedrijf groeit moet je dit niet uit het oog verliezen. Kijk niet altijd alleen maar naar de groei van het bedrijf, maar ook naar de groei van de individuele medewerkers.

Als je zelf geen tijd hebt om met je personeel mee te denken over de volgende stap in hun carrière, neem dan een HR medewerker aan die hier goed in is. Bied in ieder geval je personeel de ruimte om opleidingen te volgen. Zo heb je ook een grotere kans dat ze blijven en niet op zoek gaan naar iets anders. Ook belangrijk in deze periode voor arbeidskrapte.

4. Alles in vertrouwenEen vertrouwenspersoon op de werkvloer aanwijzen én hier de opleidingen voor geven is zeer belangrijk. Intimidatie en discriminatie is helaas iets wat veelvuldig voor komt. Je wilt natuurlijk ten allen tijde ervoor zorgen dat je medewerkers vervolgens ergens heen kunnen met hun klachten. Dit doen mensen vaak niet graag meteen bij ‘de baas’.

Zorg daarom voor een vertrouwenspersoon op de werkvloer die een goede reputatie heeft bij iedereen. Idealiter laat je deze uitkiezen door het personeel zelf.

 © Canva.

5. Blijf fitJe wilt natuurlijk het liefste dat het ziekteverzuim onder je medewerkers zo laag mogelijk is. Om dit te bewerkstelligen is het als baas goed om hier ook je steentje aan bij te dragen. Geef daarom je medewerkers gratis fruit op de werkvloer, zorg voor een gezonde lunch, goede stoelen en dingen als stabureaus.

Ook een voordelig sportabonnement en sportieve uitjes kunnen bijdragen aan gezonde werknemers. Wanneer je bedrijf groeit is het goed om hier regels en regelingen voor te treffen. Medewerkers kunnen hierdoor productiever worden, mentaal sterker en worden zoals gezegd (waarschijnlijk) minder vaak ziek. En daarnaast vinden ze het waarschijnlijk nog leuk ook. Ohja, en vergeet jezelf ook niet!

Kortom, het groeien van een bedrijf en van de omzet is het allerfijnste voor een ondernemer. Maar bij deze groei komen ook meer verantwoordelijkheden kijken, zeker ten opzichte van je personeel. Verlies dit niet uit het oog, want je personeel behouden is zeer belangrijk voor de continuïteit van je bedrijf. Investeer dan ook in bovenstaande zaken voordat het te laat is en je personeel vertrekt naar de concurrent!