Nieuwe Opel Astra mist nog een EV-versie

 © Opel Automobile GmbH

Sittard -

De Astra is af, en dus mochten we, na de eerste testritten met een gecamoufleerd exemplaar, nu rijden met de definitieve versie. Hoe goed is die geworden?

Jaco Bijlsma

Laten we begin met wat er anders is dan tijdens onze laatste ontmoeting: nieuws over de volledig elektrische versie en de Sports Tourer liet zich al zien. Om met die laatste te beginnen, dat is een auto die voor een meerprijs van 1200 euro te bestellen is met alle momenteel verkrijgbare aandrijflijnen. De stationwagon is een flinke ‘jongen’, want hij heeft een zeven centimeter langere wielbasis dan de normale Astra, van bumper tot bumper is er zelfs 27 centimeter bij gekomen. Het laadruim meet met alle stoelen rechtop 608 liter, bij de PHEV snoept het accupakket daar 60 liter vanaf. Al met al een aantrekkelijk ogende stationcar, die weer aantoont dat er meer is in autoland dan SUV’s alleen. En wie de extra ruimte kan gebruiken, koopt die dus in voor een lage ‘literprijs’, want de meerprijs is gering.

Uiterlijk

Of hij de beauty-contest wint van de hatchback, is een kwestie van smaak, maar het moet gezegd dat de ‘gewone’ Astra er wat ons betreft ook beter uitziet dan ooit tevoren. Het vizor-front past hem beter dan menig SUV-model en ook de hoekige achterzijde geeft het design dynamiek. Aardig detail: de kont is gemodelleerd uit hightech kunststoffen die een scherpere en mooiere finish mogelijk maakt dan geperst staal. De grote achterbumper, de achterklep inclusief spoiler – alles is van plastic. De 18-inch lichtmetalen wielen waarmee onze Ultimate geschoeid was, zagen er ook modern uit en riepen niet gelijk de behoefte op aan een maatje meer.

 © Opel Automobile GmbH

Rijden

Die mening wijzigde niet na onze testritten, met de 130 pk sterke 1.2-turbobenzinemotor en de 180 pk leverende PHEV. De definitieve onderstelafstemming bleek eerder comfortabel dan sportief en een deel van dat gevoel komt voor rekening van de niet al te grote wielen. Het afrolcomfort is goed en de besturing voldoende precies en informatief. De Astra zet niet aan tot sportief bochtenwerk, maar raakt zeker de weg niet kwijt op een uitdagende bergweg. Comfortabel, maar goed beheerst stuur je de koets dan over de ideale lijn. Voor een Opel Astra die een gewone C-segmenter moet zijn, is dat goed genoeg. Er zit ook voldoende tempo in de 1.2 Turbo met 130 pk en bovendien is de gasrespons levendig genoeg. Of dat bij de 20 pk minder sterke basisversie ook zo is, konden we nog niet testen. De 180 pk PHEV reden we wel en ook die presteerde probleemloos, vooral soepel zonder al te veel schakelfouten. Iets later komt overigens ook de van andere modellen bekende 225 pk-versie van deze aandrijflijn beschikbaar. Deze 1.6 Turbo Hybrid PHEV met zijn achttraps automaat kost minimaal 34.899 euro en voor dat geld krijg je een Business Edition. Geen grote meerprijs ten opzichte van de 130 pk sterke 1.2 Turbo, die in dezelfde uitvoering 32.549 euro kost. Er is overigens ook nog een diesel beschikbaar en die 1.5 CDTI met 130 pk en standaard achttraps automaat kost 36.299 euro. Door deze opsomming is de innige familieband met de Peugeot 308 weer bevestigd, want het aanbod is identiek.

 © Opel Automobile GmbH

Interieur

Toch zijn beide auto’s gelukkig wel verschillend. Allereerst door de vormgeving, die zowel buiten als binnen echt anders is. De Peugeot ziet er vooral uit als een moderne 308, de Astra zet een grotere stap vooruit ten opzichte van zijn voorganger. Aan boord is dat ook zonneklaar: in de Astra zit je in goede stoelen, zeker in de versies met de ergonomische AGR-zetels. Achterin is de volks-Opel ondanks zijn gegroeide wielbasis geen recordbreker als het om been- en hoofdruimte gaat. Je krijgt net voldoende ruimte als langere passagier, maar een echt ruimtewonder noem je het net als de meeste concurrenten in deze klasse niet. Als bestuurder krijg je een goede werkplek toebedeeld met een digitaal dashboard dat er goed uitziet. Zeker als je de luxueuzere, volledig glazen versie hebt, die standaard is vanaf het Elegance-niveau. Bij de goedkopere versies krijg je twee schermen die omlijst zijn door een brede glanzende plastic rand, die er iets goedkoper uitziet. Met de standaarduitrusting is niets mis en ook alle mogelijk rijassistenten zijn aan boord. Ook heeft de Astra heeft ledverlichting rondom, maar je kunt optioneel het geavanceerde IntelliLux Pixel led-systeem bestellen. Voor 899 euro extra verzorgen maar liefst 84 led-units per koplamp dan een lichtshow op maat: zonder tegenliggers te verblinden veranderen ze nacht in dag.

 © Opel Automobile GmbH

Elektrotechniek

De grote vraag is inmiddels wel waarom die volledig elektrische versie er nog niet is, terwijl het marktsentiment een steeds hoger EV-gehalte heeft. Het antwoord is dat Opel en Peugeot nog koortsachtig werken aan deze BEV’s, Battery Electric Vehicles. De Astra en 308, die hun elektrotechniek lenen van de kleinere broertjes Corsa en 208, zouden een ander accupakket krijgen met cellen met een hogere energiedichtheid. Dat zou voor een bovengemiddeld goed verbruik van 12,5 kWh/100 km zorgen en een actieradius van 400 kilometer mogelijk moeten maken. Ten opzichte van de huidige stand van zaken kun je dat gerust baanbrekende waarden noemen. Dat roept wel wat vraagtekens op bij pers en publiek, die inmiddels de nodige praktijkervaringen hebben opgedaan. De rode lijn bij veel van die tests was dat de beloofde actieradius in de praktijk vaak niet gehaald werd. Laten we dus hopen dat we hier te maken hebben met iets wat op een technologische doorbraak lijkt en niet met ordinair tijdrekken omdat de productieplanning tekortschoot. Of de extra wachttijd van zeker een jaar te rechtvaardigen is, moet dus nog blijken. En welke je het beste kunt kiezen, is een even simpele als complexe vraag: de keuze hangt van uw gebruikspatroon af. De 130 pk-versie presteert goed genoeg, en mogelijk is zelfs de 110 pk-versie al sterk genoeg. De plug-in hybride(s) kunnen ondanks het wankele EU-beleid ook een uitstekende praktijkkeuze zijn, want als die elektrische actieradius met je rittenpatroon matcht, pak je daar ook je winst. Maar als Opel en Peugeot waarmaken wat ze min of meer beloven met de volledig elektrische versie, dan is het misschien deze keer wel een gevalletje ‘lest best’. Tot die tijd is de Astra gewoon en goed.

Eindoordeel

De nieuwe Astra ziet er goed uit, heeft een mooi motorenaanbod maar is laat met de veelbelovende EV-versie. Had achterin ruimer gemogen.

Specificaties Opel Astra 1.2 Turbo 130 pk

  • Prijs: 29.549 euro
  • Topsnelheid: 210 km/h
  • Acceleratie 0-100: 9,7 s
  • Gem. verbruik: 1 op 18,5
  • CO2-emissie: 123 g/km
  • Motor: 1199 cm3, drie-in-lijn, turbo
  • Plaatsing: voorin dwarsgeplaatst
  • Max. vermogen (gecomb.): 130 pk (96 kW)/ 5500 min-1
  • Max. koppel benzinemotor: 230 Nm/ 1750 min-1
  • Spec. massa: 9,5 kg/pk
  • Spec. vermogen: 108,4 pk/l
  • Brandstof: benzine
  • Transmissie: handgeschakelde zesbak
  • Aandrijving: voorwielaandrijving

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal