Unilever vangt hogere kosten op met hogere prijzen

 © ANP / ANP

LONDEN -

De hogere kosten voor ingrediënten hebben voor Unilever weinig invloed gehad op de resultaten in de eerste helft van dit jaar. Het bedrijf achter merken als Knorr, Ola en Dove verhoogde zelf de prijzen om die extra kosten op te vangen en verwacht dat te blijven doen.

onze verslaggeverBron: ANP

De prijsverhoging zorgde voor een omzetgroei van 8,1 procent, als overnames en valutawisselkoersen niet worden meegeteld. Die onderliggende omzetgroei was nog harder gestegen wanneer consumenten door de hoge inflatie niet de hand op de knip hadden gehouden. Tegelijkertijd ziet Unilever ook dat een deel van de klanten juist duurdere producten kiest.

Ondanks mogelijk afhakende klanten verhoogde Unilever de verwachtingen voor de omzetgroei voor heel het jaar. Het concern voorziet verdere prijsverhogingen in de tweede jaarhelft. Dat kan opnieuw leiden tot een afname van het aantal verkochte producten, stelt Unilever. Maar per saldo komt het bedrijf er positief uit.

Efficiënter

Topman Alan Jope stelt dat Unilever zo’n 70 procent van de gestegen kosten voor materialen en energie doorberekende aan klanten. „We proberen ook een deel zelf op te vangen door efficiënter te gaan werken en bijvoorbeeld minder materialen en voedsel te verspillen bij het maken van onze producten.”

Mede daardoor bleef de daling van het aantal verkochte producten beperkt, zegt Jope. „Hier hebben we de hoogste inflatie in tientallen jaren, maar als Unilever hebben we wel ervaring met hoge inflatie, omdat we zaken doen in bijvoorbeeld Latijns-Amerika en Turkije.”

De totale omzet in de eerste zes maanden kwam uit op 29,6 miljard euro, een toename van haast 15 procent. Daarbij profiteerde Unilever onder meer van de verkopen in dollars, die relatief meer waard werden door de dalende eurokoers. Wisselkoersen waren goed voor ruim een derde van de omzetgroei.

Nettowinst

Door de hogere inkoopprijzen daalde de winstmarge wel licht. Maar ondanks alles bleef de nettowinst grotendeels op peil. Die ging van 3,4 miljard euro in de eerste zes maanden van vorig jaar naar 3,2 miljard euro dit jaar. De operationele winst was dit jaar in het eerste halfjaar wel hoger dan vorig jaar.

Voor de komende jaren geeft Unilever aan dat de situatie moeilijk te voorspellen is, omdat inflatie en hogere inkoopprijzen mogelijk blijven voortduren. Toch wil het concern in die jaren de winstmarges weer verhogen door onder meer kostenbesparingen en een betere productmix met meer artikelen waarop een hogere winst wordt gemaakt. Ook ziet Unilever verdere prijsverhogingen als middel om zijn doel te bereiken.

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal