Duurdere biertjes laten drinkers Hertog Jan en Jupiler koud

 © ANP/HH

Arcen -

Bierdrinkers hebben zich de afgelopen maanden niet laten afschrikken door hogere prijzen, zo komt naar voren uit de kwartaalcijfers van AB Inbev.

Redactie

De omzet van het concern achter merken als Hertog Jan, Jupiler, Budweiser, Stella Artois en Corona steeg dankzij prijsverhogingen veel harder dan de hoeveelheid verkocht bier. Daarbij hielp het ook dat klanten wereldwijd meer bier van premiummerken van AB Inbev kochten.

De omzet steeg in het tweede kwartaal met ruim 11 procent ten opzichte van een jaar eerder tot een totaal van 14,8 miljard dollar. Dit terwijl het volume verkocht bier maar met 3,4 procent steeg.

Mede door de oorlog tussen Rusland en Oekraïne zitten bierbrouwers wereldwijd met hogere kosten, bijvoorbeeld voor graan, energie en verpakkingsmaterialen als blik. Toch wist AB Inbev het aangepaste bedrijfsresultaat, dus de winst voor belastingen, rentes en afschrijvingen, met 7,2 procent op te voeren tot 5,1 miljard dollar.

Meer bier

Op bijna alle belangrijke markten verkocht AB Inbev meer bier, met hoge uitschieters in Brazilië, Colombia en Mexico. Alleen in China had de brouwer last van de strenge lockdowns in grote steden en daalden de bierverkopen.

Lees ook: KitKat, Maggi en andere producten Nestlé 6,5 procent duurder; consumenten lijken prijsverhoging te accepteren

Ondanks de dalende koopkracht van consumenten in veel delen van de wereld verandert AB Inbev niets aan zijn vooruitzicht voor de komende tijd. De bedrijfswinst blijft volgens de voorspellingen op peil dankzij een „gezond evenwicht tussen volume en prijs.”

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal