Nieuw begin voor SsangYong: Korando e-Motion

 © SsangYong

Sittard -

SsangYong maakt zich op voor een elektrische toekomst in Europa. Deze Korando e-Motion is het startschot.

,Sjors ten TijeBron: Autovisie

Nederland en SsangYong vormen al geruime tijd geen goed huwelijk. Omdat de krachtbronnen die de Koreanen in hun auto’s lepelen, relatief veel CO2 uitstoten, deelt de overheid flinke bpm-boetes aan de modellen uit. Zelfs de kleine 1,2-liter driecilinder die sinds kort in de compacte Tivoli leverbaar is, maakt die crossover in de basis bijna drie mille duurder dan een instap-Captur. Mission impossible voor de Nederlandse SsangYong-tak dus, maar daar gaat mogelijk verandering in komen. Terwijl Edison Motors achter de schermen bezig is om de autofabrikant over te nemen van het Indiase Mahindra & Mahindra, maakt SsangYong zich op voor een volledig elektrische Europese toekomst. Vanaf 2023 wil het elk jaar een volledig nieuw elektromodel introduceren, te beginnen met een SUV in het C/D-segment. Een jaar later staat de opvolger van de compactere Tivoli gepland. Zo lang hoeven we niet op een elektrische Ssang­Yong te wachten, want de eerste EV van het merk is al in Nederland gearriveerd. Deze Korando e-Motion, gebaseerd op de reguliere benzine- en dieselversie, moet het merk met name in Nederland naar een nieuwe toekomst leiden.

Een eerste probleem lijkt daarmee opgelost, want over elektrische auto’s dient in ons land (nog) geen bpm betaald te worden. Lukt het SsangYong dan eindelijk om deze auto scherp in de markt te zetten? Hoewel het daar zelf wel van overtuigd is, zien de eerste voortekenen er eerlijk gezegd niet heel goed uit. De prijzen beginnen namelijk net onder de 40 mille en wat je daar op elektrogebied voor terugkrijgt, is op het eerste oog niet zo veel.

 © SsangYong

Aandrijving

De Korando e-Motion heeft een 140 kW sterke elektromotor op de vooras, gekoppeld aan een lithium ion-accu in de vloer tussen de assen van 61,5 kWh, waarvan 56 kWh bruikbaar is. Daarmee is een bereik van 339 kilometer mogelijk. Wie moet laden, doet dat aan de AC-paal op de hoek met maximaal 6,6 kW, omdat de Korando geen driefasenlader heeft. Aan de snellader komt het laadvermogen van de e-Motion niet boven de 50 kW uit. Stuk voor stuk gedateerde cijfers, want bij de concurrentie krijg je voor minder geld vergelijkbare of betere elektroprestaties, om nog maar te zwijgen over een veel omvangrijker dealer- en servicenetwerk bij merken als MG, Kia, Hyundai en Volkswagen.

Uitrusting

Maar dat betekent niet dat we de Korando e-Motion al helemaal hoeven af te schrijven, want de elektro-Koreaan heeft een aantal belangrijke USP’s. Te beginnen bij het maximale trekgewicht van 1500 kilogram, uniek voor een elektrische auto in dit segment. Daarnaast is de standaarduitrusting uitgebreid. Zo heeft elke elektrische Korando een warmtepomp, dus ook de instapversie Bronze, een veelvoud aan veiligheidssystemen en een achteruitrijcamera. Maar ook automatische airconditioning, een licht- en regensensor, een 8-inch multimediascherm en een flink 12,3-inch digitaal instrumentarium levert SsangYong standaard. De drie mille duurdere Platinum voegt daar halfleren bekleding, een verwarmd stuurwiel, parkeersensoren voor en achter, verwarmde voorstoelen, een draadloze telefoonoplader en een 220 volt-aansluiting aan toe. De door ons gereden Titanium zit met leren zetels, stoelventilatie vóór en led-koplampen riant in z’n spullen, maar kost ook al een flinke 46.590 euro. Dat is in combinatie met de tegenvallende elektroprestaties een veel te dure versie, zeker in vergelijking met de Europese concurrentie.

© SsangYong

Interieur

Het exterieur is op enkele punten aangepast ten opzichte van de reguliere Korando. Zo zien we blauwe accenten op het koetswerk en een doorzichtige behuizing van de achterlichtunits. Het interieur verschilt vrijwel niet ten opzichte van de benzineversie. Prettig, want die kenmerkt zich als een praktische en ruime crossover. Met name op de tweede zitrij is er veel been- en hoofdruimte, ook voor mensen met een lengte van 1,90 meter. Dat komt doordat de bank vrij ver naar achteren in de auto is geplaatst, maar dat betekent ook dat de bagageruimte best wat groter had kunnen zijn dan nu het geval is (551 liter).

Het dashboard van de e-Motion zit ook goed in elkaar. Door de grote hoeveelheid knoppen oogt het wellicht niet heel modern, maar feit is dat de bediening van alle functies daardoor vanaf minuut één probleemloos verloopt. Het materiaalgebruik is oké, met een zachte toplaag en materialen die goed op elkaar aansluiten, al bestaan de deurpanelen volledig uit harde plastics. Prettig zijn de digitale voorzieningen. Het 9-inch multimediascherm heeft een goede resolutie en werkt voldoende snel, mede door de aanwezigheid van sneltoetsen aan weerszijden. Apple CarPlay en Android Auto zijn bovendien standaard. Ook het 12,3-inch instrumentarium is fraai, met eveneens een hoge resolutie, maar ook een grote mate van instelbaarheid en verschillende soorten informatie die je erin kunt opvragen.

 © SsangYong

Rijden

Al met al is deze SsangYong Korando e-Motion op veel punten een stuk aantrekkelijker dan andere ‘onbekende’ EV’s die we de afgelopen tijd uit Azië konden verwelkomen, zoals die van Aiways en Seres. De algehele bouwkwaliteit is van een prima niveau, terwijl ook de interieurvoorzieningen en de rijeigenschappen in orde zijn. De aandrijflijn werkt voldoende soepel, met een lineaire en goed te doseren vermogensafgifte. De mate van regeneratief remmen is daarbij eenvoudig in te stellen met flippers aan het stuur. Het rempedaal voelt niet altijd even constant, maar went wel na enige tijd. Ondanks het hogere gewicht ten opzichte van reguliere Korando’s is de e-Motion niet veel straffer geveerd en gedempt, en dat maakt ’m tot een relatief comfortabele EV zonder dat-ie ongecontroleerd aanvoelt. Bovendien kwam het praktijkverbruik op een koude winterdag in het Luikse heuvellandschap redelijk overeen met de WLTP-cijfers, dus ook dat stemt hoopvol. Door z’n hoge prijs en ietwat tegenvallende elektroprestaties zal de Korando e-Motion geen grote kopersgroep aanspreken, maar het kan wel de auto zijn die SsangYong in de richting van een nieuwe toekomst loodst.

Eindoordeel

De Korando e-Motion is een EV die niemand echt zou missen, maar ook geen teleurstellende auto. De prijs is een afknapper.

Specificaties SsangYong Korando e-Motion Titanium

  • Prijs: € 46.590
  • Topsnelheid: 156 km/h
  • Acceleratie 0-100: n.b.
  • Gem. verbruik: 16,8 kWh/100 km
  • CO2-emissie: 0 g/km
  • Motor: synchroonmotor permanente magneet
  • Plaatsing: vooras
  • Max. vermogen: 190 pk (140 kW)
  • Spec. massa: 9,3 kg/pk
  • Transmissie: eentraps reductieversnelling
  • Aandrijving: voorwielen
  • Onderstel: v/a McPherson/multilink
  • Remmen: v/a geventileerde schijven
  • Bandenmaat: 215/65R17

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal