Aanbieders cruises Rijn en Moezel bezorgd over lage waterstanden

 © De Limburger

Aanbieders van cruises over de Rijn en de Moezel worden geconfronteerd met extreem lage waterstanden van de rivieren.

ANP,

Door die lage waterstanden kan het gebeuren dat steden zoals Keulen, Bonn, Koblenz, Basel en aan de Moezel Cochem en Trier binnenkort met een riviercruise niet meer bereikbaar zullen zijn, omdat vaarroutes of aanmeerplaatsen ontoegankelijk worden. Ook is de Rijn nu veel minder breed, wat tot vertraging van het vaarverkeer kan leiden. Tot dusver zijn er nog geen cruises geschrapt.

Extreem

Directeur Nico Arnts van cruisemaatschappij Feenstra Rijn Lijn zegt dat de aanhoudende droogte een zorg is. „Het is extreem. We kijken elke dag naar de voorspellingen van het weer en de waterstand. Het heeft een behoorlijke impact, want soms moet er voor een andere aanlegplaats of vaarroute worden gekozen. Dan zoeken we altijd naar een goede oplossing.” In het uiterste geval zal er een volledig ander vaarschema door bijvoorbeeld Nederland of België worden aangeboden, aldus Arnts. „We proberen hoe dan ook een volwaardig alternatief te bieden.”

Ook bij vakantie-aanbieder Intra De Jong wordt de situatie op de Rijn en de Moezel scherp in de gaten gehouden. „Uiteraard wordt dit door ons gemonitord. Op dit moment kan nog gereisd worden, maar als het nog een paar weken kurkdroog blijft, dan wordt het een stuk lastiger. We kunnen alleen maar hopen dat er wat regen gaat vallen”, zegt commercieel directeur Coby van Dongen van het reisbedrijf.

ANWB

De ANWB biedt eveneens tochten aan over de Rijn en de Moezel. Een woordvoerster zegt dat de situatie gelukkig nog zodanig is dat de cruises kunnen worden uitgevoerd. „Het is afwachten hoe de waterstand zich ontwikkelt.” Dat geldt ook voor TUI. „Wij houden de situatie omtrent de waterstanden nauwlettend in de gaten zodat wij voor aankomende afvaarten maatregelen kunnen treffen, mocht het nodig zijn”, aldus een woordvoerster van de reisorganisatie.

De binnenvaart over de Rijn ondervindt al flinke hinder door de droogte. Zo kunnen vrachtschepen veel minder zwaar beladen worden. Het gaat bijvoorbeeld om grondstoffen zoals olie en steenkolen. De Rijn is de belangrijkste route voor het vervoer van goederen uit de havens van Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen naar de industriegebieden in het westen van Duitsland en ook naar Zwitserland.

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal