Jonge Japanners moeten meer drinken om fiscus te spekken

Flessen sake. © BLOOMBERG

Jonge Japanners zouden te weinig drinken, waardoor de belastinginkomsten te veel teruglopen. Daarom komt de Japanse belastingdienst met een campagne gericht op meer alcoholconsumptie, aldus BBC News. Japanners kunnen ideeën insturen om de campagne meer schwung te geven.

Redactie

De ‘Sake Viva!’-campagne wil drinken populairder maken voor Japanners van 20 tot 39, die veel minder drinken dan hun ouders. Zij moeten meer bier, wijn en sake drinken, want de inkomsten lopen terug. De enorme vergrijzing en de pandemie zouden ervoor zorgen dat Japanners steeds minder drinken. In 1995 dronk men nog 100 liter per jaar, nu is dat 75 liter per jaar. Ook de inkomsten over alcohol zijn scherp gedaald. Het was in 1980 5 procent van alle belastinginkomsten, in 2020 was dat nog maar 1,7 procent.

Sommigen noemen de campagne onverstandig, maar desondanks zijn er al vele ideeën ingestuurd door enthousiaste Japanners. Zij hebben tot september om dat te doen, vanaf november gaat de belastingdienst de winnende inzendingen verder uitwerken.

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal