Winkelwagens zonder muntje: worden we weer overspoeld door zwerfkarren?

 © ANP XTRA

Sittard -

Albert Heijn verwacht niet dat het probleem van zwerfkarren opnieuw de kop opsteekt, nu klanten geen muntjes meer nodig hebben om een winkelwagentje te ontsluiten. Dit was zo’n veertig jaar geleden de aanleiding om winkelwagentjes van een slot te voorzien. Vier vragen over het winkelwagenmuntje.

Pascal KuipersBron: De Telegraaf

Was het zo erg, begin jaren ’80?

Veel gemeenten hadden het destijds helemaal gehad met al die winkelwagentjes die achterbleven op parkeerterreinen, in plantsoenen of die in de gracht belandden. Ook stond menig winkelwagen bij mensen in de voortuin, of diende het in de achtertuin als barbecue of kippenhok. Dit laatste gebeurde echt, zegt Frank Dam, commercieel directeur van Wanzl. Dit van origine Duitse bedrijf maakt winkelwagentjes voor bijna alle supermarkten in Nederland. „De zwerfkarren die overal rondslingerden, waren het grootste probleem”, zegt hij. „Veel gemeenten hadden begin jaren ’80 van de vorige eeuw een noodverordening om supermarkten te dwingen dit probleem op te lossen.”

Hoe losten supermarkten dit op?

„We monteerden van die grote zwarte sloten op de duwstang”, zegt Dam. „Met een gulden kon de klant het slot openen. Na invoering van de euro in 2002 werd dit een munt van vijftig eurocent. Voor ons als Europese fabrikant heel efficiënt, want overal in Europa werd de munt gelijk. De Franse franc was weer anders dan de Belgische en de Spaanse peseta had weer een ander formaat dan de gulden. Daar waren we meteen van verlost.” Later werd het slot geïntegreerd in het ontwerp van de winkelwagen en kwamen er plastic muntjes in omloop. Ook zijn er andere systemen, zoals wagenwieltjes die blokkeren zodra je met het wagentje de parkeerplaats verlaat. „Dit systeem hebben we nog steeds bij zo’n veertig winkels in stedelijke gebieden waar zwerfkarren een hardnekkig probleem zijn”, zegt een woordvoerder namens Albert Heijn. „Dat werkt net als een robot-grasmaaier. Een lus rondom de winkel blokkeert het winkelwagentje automatisch als je eroverheen rijdt.”

Keert de zwerfkar nu terug in het straatbeeld?

Niet als het aan Albert Heijn ligt. „Tijdens corona hebben we de sloten ook afgeplakt en toen verdwenen er niet meer wagentjes dan anders”, zegt de woordvoerder. „We hebben er alle vertrouwen in dat het goed komt.” Daar denkt wagenbouwer Dam toch anders over: „Veel Nederlanders zijn gemakkelijk en laten de wagen gewoon achter op de parkeerplaats. Je moet ze dus motiveren om de kar terug te brengen. In Duitsland testen we een elektronisch slot dat je met de winkel-app kunt ontsluiten. Dan kun je bijvoorbeeld bonuspunten verdienen als je de winkelwagen netjes terugzet.”

Is zoiets bij Albert Heijn denkbaar?

„Niet dat ik weet”, zegt de woordvoerder. „Wij nemen afscheid van het muntslot en plakken de sloten af. Winkels kunnen zelf bepalen wanneer ze ermee willen stoppen, maar uiteindelijk verdwijnen alle sloten.”

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal