Max Verstappen wint thuisrace voor tweede jaar op rij en zet Zandvoort in vuur en vlam

 © ANP / ANP

Max Verstappen heeft net als vorig jaar de Grand Prix van Nederland op zijn naam geschreven. De ruim 100.000 aanwezige fans gingen compleet uit hun dak toen de Limburger als eerste over de finish kwam. George Russell werd tweede en Charles Leclerc finishte als derde.

Jack Martens

Verstappen kwam bij de start iets minder van zijn plek dan Charles Leclerc die direct aandrong bij de Limburger. Agressief stuurde de Red Bull Racing-coureur zijn RB18 naar binnen om zo als eerste de Tarzanbocht in te duiken. De twee Ferrari’s sloten aan op plek twee en drie, met daarachter Lewis Hamilton en Sergio Pérez.

Prima

In de openingsfase was er weinig actie op de baan. Waar de Ferrari-coureurs al snel klaagden over slijtage, ging dat bij Verstappen een stuk beter. En zoals dat dan vaak gaat bij Verstappen is hij via de boordradio nauwelijks te horen. Pas na 12 rondes gaf de Limburger via de directe verbinding met zijn team een teken van leven toen Gianpiero Lambiase hem vroeg of bij een volgende stop de voorvleugel moest worden aangepast: ‘Het is prima zo’.

In ronde 15 dook Carlos Sainz van de frontrunners als eerste naar binnen voor vers rubber. Zoals wel vaker dit jaar bij Ferrari verliep de stop allesbehalve vlekkeloos. In plaats van vier stonden er slechts drie nieuwe banden klaar, waardoor de stop van de Spanjaard ruim 12 seconden duurde. Sergio Pérez kon zo optimaal profiteren van zijn snellere stop en een plaatsje opschuiven. Twee rondes later werd Leclerc binnengehaald. Deze stop ging wel goed waardoor er voor Red Bull niets anders op zat dan een ronde later te reageren. Alle vier de coureurs maakten de switch van zacht naar medium.

Uitstekende keuze

Door alle stops waren het de nog niet gestopte Mercedessen die het veld aanvoerden. Pas in ronde 28 en 30 maakten zij de switch naar de harde variant. Een uitstekende keuze zo bleek. Waar de Limburger en ook de Ferrari’s al snel last kregen van slijtage, konden Hamilton en Russel vrolijk de ene na de andere snelle ronde draaien. Beetje bij beetje konden ze zo seconden terugwinnen op de leider.

Het begon er steeds meer op te lijken dat Mercedes onverwachts een goede kans maakte op de overwinning en de ruim 100.000 fans een spannend slot te wachten stond. Een virtual safety car in ronde 48 zette daar aanvankelijk een streep door, omdat Verstappen vrij kon stoppen, eveneens als de Mercedessen.

Safetycar

Acht rondjes later mochten de fans alsnog naar het puntje van de stoel schuiven. Het stilvallen van Valtteri Bottas aan het einde van het rechte stuk veroorzaakte een safetycar. Omdat Mercedes sneller onderweg was dan de Limburger, besloot Red Bull Verstappen binnen te halen voor een setje zachte banden. Als derde kwam hij terug op de baan. Een paar rondes later haalde Mercedes Russell dan weer naar binnen voor zachte banden.

Het bleek een oliedomme move. Met nog elf rondes te gaan werd het veld weer vrijgegeven. Hamilton ging vroeg op het gas waardoor Verstappen in de perfecte positie zat om in de slipstream te duiken. Nog voor het einde van het rechte stuk had de Limburger Hamilton alweer te pakken waarna hij onbedreigd naar de overwinning kon rijden. Voor Hamilton waren de druiven extra zuur toen teamgenoot Russell en Charles Leclerc hem ook nog inhaalden.

In het kampioenschap is Verstappen wederom uitgelopen op Leclerc. Het verschil bedraagt nu 109 punten.

Lees ook: BN’ers willen maar wat graag bij Nederlandse Grand Prix zijn: het is zien, maar nog veel meer gezien worden

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal