Nissan Qashqai e-Power: elektrisch anders

 © sessantuno.com

Maastricht -

Ook voormalige trendsetters moeten na hun pionierswerk flink aan de bak om bestseller te worden. De Qashqai gaat zich vooruit vechten met nieuwe hybride-techniek.

Jaco BijlsmaBron: Autovisie

De eerste generatie was niet aan te slepen en de Qashqai werd als eerste betaalbare en compacte crossover/SUV een ware publiekslieveling. We gaven hem destijds niet voor niets het koosnaampje cashcow. Maar de tijden zijn inmiddels flink veranderd. In elke klasse van laag tot de absolute top regeert de SUV. Elke merk heeft er meerdere, dus de Qashqai moet zich steeds opnieuw bewijzen. En deze derde generatie is goed, maar niet per se het allerbeste wat je kunt kopen in deze klasse.

 © sessantuno.com

Motorenaanbod

Niet alleen is de Qashqai iets minder betaalbaar geworden, ook het motorenaanbod was vanaf de introductie juni vorig jaar beperkt. De instapper was en is een 140 pk sterke 1.3 turbo-benzinemotor met een handbak of cvt. En dan is er ook nog een 155 pk-versie. Het is een bekende krachtbron met milde hybride-techniek die gedeeld wordt met onder andere Renault. Zoals bekend is zo’n MHEV vaak niet meer dan de toevoeging van een startmotor-dynamocombinatie (starter/generator) die de motor een beetje ondersteunt met elektropower en een beetje energie herwint. Nissan wist destijds ook dat het motorenaanbod onvoldoende was en beloofde de komst van de auto waar we nu een paar ronden mee mochten rijden.

Het is een seriële hybride geworden die ze e-Power hebben gedoopt. Niet zomaar een hybride, maar eentje die je bijzonder mag noemen als je kijkt naar de concurrentie. Die hebben deze techniek namelijk niet. De configuratie van de aandrijflijn is zodanig dat de 155 pk sterke 1.5 driecilinder turbobenzinemotor, die het kloppende hart van deze 190 pk sterke Qashqai is, namelijk nooit rechtstreeks de wielen aandrijft. Die taak neemt een elektromotor, die de rest van het vermogen levert, voor zijn rekening. De benzinemotor met variabele compressie fungeert dus als generator en wekt de benodigde elektriciteit op die vervolgens opgeslagen wordt in een accupack van 2,1 kWh. Die moet je niet vergelijken met een PHEV, maar met een ‘gewone’ hybride en dan is die capaciteit royaal te noemen. Er zijn eerder hybrides geweest, zoals de Opel Ampera en de Fisker Karma, waarbij de benzinemotor als generator optrad, maar die waren niet helemaal vergelijkbaar en ze hadden bovendien een stekker. En die heeft deze e-Power niet.

© sessantuno.com

Rijervaring

Toch geeft hij je volgens Nissan de rijervaring van een EV, zeker in de stadse omstandigheden waarin volgens hun onderzoek zo’n zeventig procent van de gemiddelde Europese auto’s hun dagtaak uitvoeren. Dat mogen wij testen op een afgezet parcours op het Spaanse circuit van Jarama. De start is geluidloos en daar helpen de goede isolatie en de noise-cancelling eigenschappen van de speakers aan mee. Zelfs als je meer dan gemiddeld vraagt van deze e-Power, zodat de benzinemotor aan de bak moet en zijn variabele compressie verlaagt (variabel van 8:1 tot 14:1) omdat er meer vermogen gevraagd wordt, blijft het geluid van de driepitter op de achtergrond. Het geluid dat je dan hoort, is niet onaangenaam, eerder een stoer roffeltje. Van die variabele compressie merk je als bestuurder verder niets en ook schakelmomenten of irritante cvt-bijwerkingen zijn afwezig. Je hoort wel dat het motortoerental niet per se synchroon loopt met je gaspedaalactie, maar alle actie is geraffineerd en bovendien goed gedempt. De ervaring van een volledig elektrische auto evenaart deze Qashqai e-Power niet, eerder die van de beste hybrides.

De rijervaring en onderstelafstemming zijn ook niet heel anders, want uptempo blijft deze Qashqai vooral de allemansvriend die hij moet zijn. Ook voor mensen die houden van af en toe een bochtje pakken, is deze e-Power tot op grote hoogte geen spelbederver. In dat opzicht is hij net als de uitrusting en overige prestaties gelijk aan de normale Qashqai die met de 1,3-liter MHEV-aandrijflijn ook al een voldoende scoorde.

 © sessantuno.com

Water bij de wijn

In Nederland waar PHEV’s meer profiteren van ons op CO2-uitstoot gebaseerde beprijzingssysteem, zal Nissan water bij de wijn moeten doen om deze e-Power aantrekkelijk in de markt te zetten. Het antwoord op de vraag of ze dat gaan doen, is cruciaal, want dat kan het verschil maken. Alleen als deze e-Power scherp geprijsd wordt, zijn kopers te verleiden. Anders zijn vergelijkbare PHEV’s of zelfs volledig elektrische varianten aantrekkelijker. Daar kan bijzondere techniek helaas helemaal niets aan veranderen, dat hebben veel andere innovatieve, maar te dure auto’s in het verleden ruimschoots bewezen. Nee, deze Qashqai moet vooral prijstechnisch gaan kloppen.

Eindoordeel

Goed gebouwde cross-over met bijzondere techniek. Meerwaarde zal vooral in scherpe prijs moeten zitten.

Specificaties Nissan Qashqai e-Power

  • Prijs: € 44.390
  • Topsnelheid: 160 km/h
  • Acceleratie 0-100: 8,5 s
  • Gem. verbruik: 1 op 18,7
  • CO2-emissie: 119 g/km
  • Motor: drie-in-lijn, 1500 cm3, turbo
  • Max. vermogen: 188 pk (140kW)
  • Max. koppel: 330 Nm
  • Transmissie: eentraps reductieversnelling, voorwielaandrijving
  • Massa leeg: 1650 kg

Alle gegevens nog onder voorbehoud van homologatie

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal