Wat is e-mailmarketing en waarom is het onmisbaar voor je bedrijf?

 © Solen Feyissa on Unsplash.

Het aantal startende ondernemers in Nederland blijft hoog. Sinds de coronacrisis en de daarbij komende onzekerheid op de arbeidsmarkt besloot menig Nederlander om voor zichzelf te beginnen.

Aangeboden door Flexmail

Bij een eigen bedrijf komt echter meer kijken dan alleen het verkopen van diensten of producten. Zo moet je ervoor zorgen dat je klanten scoort. Dat kan op verschillende manieren, onder andere met behulp van e-mailmarketing. Wat deze vorm van marketing precies is en wat de voordelen ervan zijn, lees je in dit artikel.

E-mailmarketing: wat is dat precies?Wanneer je als startende ondernemer wilt beginnen met het in de spotlight zetten van je bedrijf kom je al gauw diverse vormen van marketing tegen om dat te doen. E-mailmarketing is een van de manieren om vandaag de dag je (potentiële) klant te bereiken. De naam verklapt het al een beetje wat deze vorm van marketing is; je benadert klanten via de mail met als doel omzet te genereren. E-mailmarketing is een vorm van direct marketing, omdat je de klant persoonlijk in zijn of haar inbox benadert.

Dit kan van alles zijn: van een nieuwsbrief tot een online brochure en van een aantrekkelijke aanbieding tot een klanttevredenheidsonderzoek. Deze vorm van marketing is absoluut niet meer weg te denken in het moderne bedrijfsleven, omdat het van groot belang is voor je bedrijf. Je kunt namelijk op een redelijk simpele en goedkope manier een groot publiek bereiken die je ook nog eens persoonlijk kunt aansporen om iets bij je te kopen. Daarom is e-mailmarketing geschikt voor iedere organisatie.

Voordelen van e-mailmarketing voor je bedrijfEr zijn verschillende redenen op te noemen waarom e-mailmarketing voordelig kan zijn voor je onderneming. Het grootste voordeel is natuurlijk dat je er, mits je het goed toepast, klanten en omzet mee kunt scoren. Andere voordelen zijn onder andere:• Iedereen kan beginnen met e-mailmarketing. Door de nieuwe ontwikkelingen en programma’s is bijvoorbeeld een nieuwsbrief maken helemaal niet meer zo ingewikkeld. Veel onderdelen zijn geautomatiseerd, waardoor jij alleen de content hoeft te vullen.• Er is volop keuze wat betreft programma’s die je kunt gebruiken voor e-mailmarketing. Een nieuwsbrief maken & versturen met Flexmail is bijvoorbeeld een hele goede keuze wanneer je wilt gaan voor een gemakkelijk en gebruikersvriendelijk systeem.• De kosten van e-mailmarketing zijn laag, helemaal wanneer je het vergelijkt met de kosten van andere soorten marketing. Daarom is e-mailmarketing geschikt voor beginnende en ervaren ondernemers.• Wat ook heel prettig is, is dat e-mailmarketing een van de weinige vormen van marketing is die goed meetbaar is. Je hebt direct inzicht in de statistieken van je verzonden mails waarna je je marketing alleen maar kunt verbeteren voor nog meer resultaat.• Daarbij is e-mail een heel persoonlijk kanaal. Je kunt namelijk bepaalde zaken automatiseren, zoals het plaatsen van de naam van de ontvanger en het versturen van aanbiedingen op basis van wensen of geslacht.

Andere tips om je bedrijf in de spotlight te zettenE-mailmarketing is dus een hele gemakkelijke en vruchtbare manier om je (potentiële) klanten te bereiken. Maar: het is zeker niet de enige manier om dit te doen. Het liefst combineer je meerdere dingen met elkaar om je bedrijf in en buiten de regio in de spotlight te zetten.

Online zichtbaarheid is van groot belangZo is online zichtbaarheid ontzettend belangrijk. Zorg voor een knaller van een website die ook nog eens goed vindbaar is in de zoekmachine. Investeer daarvoor in een SEO expert die je bedrijf kan helpen met een hoge plek in Google. Let erop dat het op je website duidelijk is wie je bent, wat je doet en hoe je te bereiken bent.

Social media kanalen mogen niet ontbrekenNaast een goed vindbare website is het nodig om aanwezig te zijn op social media. Het verschilt per branche welk medium het beste werkt. Voor de ene ondernemer is Facebook een goed idee, terwijl voor een ander bedrijf LinkedIn juist beter werkt. Ga voor jezelf na welk social medium voor jouw bedrijf werkt.

Investeer in offline marketing voor lokale bekendheidWanneer je werkzaam bent in de regio Limburg kan het ook zeker geen kwaad om geld te steken in offline marketing. Dat is helemaal handig wanneer je regionale diensten en/of producten aanbiedt. Offline marketing kan van alles zijn, zoals het laten bedrukken van folders en banners en het aanwezig zijn op lokale evenementen en beurzen.

Werk samen met bloggers en/of influencersTot slot kan het voor je bedrijf interessant zijn om samen te werken met influencers of bloggers. Zij kunnen je producten en/of diensten namelijk prijzen bij hun trouwe publiek. Verdiep je daarvoor eens in (micro)influencermarketing om te kijken wat dat voor je kan betekenen naast e-mailmarketing zoals nieuwsbrieven maken & versturen met Flexmail.