Isuzu D-Max: trekpaard op dressuur

 © Isuzu

Maastricht -

Zelfs een bedrijfsautospecialist als Isuzu moet mee in de vaart der volkeren. De nieuwe D-Max is daarom geciviliseerder dan ooit, zonder z’n arbeidersachtergrond te verloochenen.

Dries van den Elzen,Bron: Autovisie

Na een flinke groeiperiode is het aanbod aan pick-up bedrijfswagens de afgelopen jaren compleet ingezakt. Volkswagen en zelfs Mercedes-Benz dachten een graantje van deze markt te kunnen inpikken, maar stuk voor stuk zijn ze alweer afgehaakt, evenals Nissan, Mitsubishi en Renault. Dus wat blijft er over voor iedereen die zo’n Amerikaanse moloch te groot vindt? Toyota met de legendarische Hilux, Ford met de Ranger en Isuzu met deze volledig nieuwe D-Max, die de tweede generatie na tien jaar aflost. Met meer luxe, meer veiligheid en een lager verbruik, terwijl laadvermogen en trekgewicht nog altijd op dezelfde één respectievelijk driëenhalve ton staan.

De instapper is een achterwielaangedreven tweezitter die 28.707,25 euro ex. bpm kost, het topmodel is een vierdeurs vijfzitter die om te voldoen aan de Nederlandse bpm-regels voor 7000 euro (ex. btw) verlengd moet worden, wat het totaal op circa 60.000 euro (ex. bpm) brengt met de meest complete uitrusting. Daartussenin zijn nog een tweepersoons ‘extended cab’ en ‘double cab’ te vinden, die ook een (aanzienlijk voordeligere) ombouw nodig hebben om ze bpm-vrij te maken. De laadbak meet bijna anderhalve meter in de lengte met de soft-close laadklep in gesloten stand.

 © Isuzu

Uitrusting

Wij hebben gereden met de extended cab (met zo’n half achterportier), in de duurste uitvoering ‘V-Cross’, waarvan de achterbank door ombouwspecialist Veth is vervangen door een laadruimte. Nog steeds geen toonbeeld van modieuze automobielbouw, maar voor een pick-up (en zeker een Isuzu) helemaal niet verkeerd om te zien. Een stuk minder utilitair dan voorheen in elk geval, met deze wielen en glanzende lak. Aan boord klimmen is met de handgrepen op de binnenkant van de A-stijlen ook met een versleten rug te doen, en daarboven word je verwelkomd door ruime stoelen met verwarming en leren bekleding, een 9-inch infotainmentscherm – zónder geïntegreerde navigatie, maar met mirrorlink, Apple Carplay, Android Auto en Bluetooth – en automatische airco. Links en rechts zijn zelfs zachte materialen toegepast om de werkomgeving nog wat meer Arbo-proof te maken. De algehele sfeer is min of meer die van een gemiddelde personenauto van tien jaar geleden, dus met een analoog instrumentarium en een functioneel dashboard met veel losse knoppen, omdat je tijdens het werk helemaal geen tijd hebt om met je vieze vingers in touchscreenmenu’s te rommelen. Vanzelfsprekend heb je in een D-Max écht de zitpositie die veel lifestyle-SUV’s proberen na te bootsen: hoog boven alles en iedereen uittorenend op verrassend comfortabele stoelen.

 © Isuzu

Isuzu is primair actief in de bedrijfsautohandel en nog altijd de grootste producent van dieselmotoren ter wereld. En dat zul je weten, als je met de D-Max gaat rijden. De 164 pk en 360 Nm sterke 1,9-liter motor is één van de weinige onderdelen die is overgenomen van het vorige model, zij het met de nodige aanpassingen om ‘m aan de milieueisen van vandaag te laten voldoen. Het ding presteert en klinkt dan ook nog steeds als een noeste arbeider, met een luid nagelend geluid onder vollast. En reken maar dat je met een 0-100-tijd van 13 seconden regelmatig het pedaal vloert om op de gewenste kruissnelheid te komen. Daar eenmaal aangekomen verdwijnt de herrie echter netjes naar de achtergrond en omdat de aandrijflijn in losse rubbers is opgehangen, dringen de trillingen nauwelijks door tot de cabine. Het is even zoeken naar een snelheid waarbij zowel motor als wind- en bandengeruis op hun stilst zijn, maar dan is er best met de D-Max te leven voor de lange afstand. Reken in de achterwielaangedreven modus zonder aanhanger op een verbruik tussen de 1 op 10 en 1 op 15, wat voor zo’n grote bak lang niet gek is. De zes­traps automaat stelt soepel schakelen boven al het andere, dus je moet soms geduld betrachten voordat het volgende verzet erin ligt. Maar tijdens het slepen van een zware aanhanger is schokvrij rijden wat je écht wilt, en dat zul je krijgen ook. In de handmatige schakelstand van de pook zijn de reacties namelijk al helemaal traag en lijkt het soms of de koppelomvormer helemaal niet wil sluiten. Uiteraard zijn een vierwielaandrijving-modus, een korte overbrenging en een sperdifferentieel op de achteras allemaal aanwezig en binnen een handomdraai inschakelbaar.

 © Isuzu

Rijervaring

Voor een voertuig met een laadvermogen van meer dan één ton en bladveren plus een starre as als achterwielophanging is het rijcomfort lang niet gek. Er is duidelijk werk van gemaakt om het hoogfrequente gestuiter te beperken, dat vaak met het rijden in een onbeladen pick-up gepaard gaat. Pas als je grotere hobbels op en af rijdt, merk je hoeveel spanning er op de achterwielophanging staat om tot zo’n laadvermogen te komen. Maar de wegligging is daardoor wel rotsvast en het apparaat is tot meer in staat dan zichzelf de bocht om klungelen. Ook al moet-ie het met een wielbasis van meer dan drie meter toch vooral van z’n rechtuitstabiliteit hebben. De indirecte besturing en de tegendruk in rem- en gaspedaal zijn opvallend licht, waardoor de D-Max makkelijker te bedienen is dan je wellicht zou vermoeden. Het redelijke zicht rondom vanaf hoog op de bok helpt daarbij. Niet naar achteren, maar daarvoor is een camera van de partij. Ook krijg je op de V-Cross een heleboel actieve rijassistenten. En tot onze verrassing functioneerden die allemaal beter dan de systemen van sommige personenautomerken. De adaptieve cruise control en rijstrookassistent nemen je op de snelweg veel werk uit handen en reageren adequaat op het overige verkeer. Met acht airbags, waarvan ééntje tussen de inzittenden in, zit het qua actieve crashveiligheid ook wel goed. Het ladderchassis zal de passieve veiligheid wel voor z’n rekening nemen. Misschien het belangrijkste wapenfeit van de D-Max is dat die in Nederland als enige in z’n klasse als bpm-vrije vijfzitter verkrijgbaar is. Omdat de aanvoerlijnen lang zijn en ook Isuzu met (chip)tekorten te kampen heeft, is het een kwestie van kijken wat er in Nederland op voorraad is. De vijf jaar garantie vormen de laatste duw in je rug om Isuzu niet over te slaan bij een vergelijkend warenonderzoek.

Eindoordeel

In de duurste uitvoering V-Cross kan de Isuzu D-Max zich qua dagelijks comfort meten met de concurrentie, terwijl zijn werkprestaties net zo indrukwekkend zijn als vroeger. Da’s in de prijs terug te zien.

Specificaties Isuzu D-Max DC 4WD V-CROSS Automaat

  • Prijs: € 50.184,75 (ex. bpm)
  • Topsnelheid: 180 km/h
  • Acceleratie 0-100: ca. 13 s
  • Gem.verbruik: 1 op 13,1
  • CO2-emissie: 241 g/km
  • Motor: vier-in-lijn, 1898 cm3, turbo
  • Max. vermogen: 164 pk (121 kW)/n.b. min-1
  • Max. koppel: 360 Nm/2000 min-1
  • Transmissie: zestrapautomaat, tussenbak, AWD
  • Max. trekgewicht geremd: 3500 kg
  • Massa leeg: 1985 kg

Alle gegevens zijn fabrieksgegevens

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal