Motortest: Zero wil markt veroveren met elektrische allroad

 © Alberto Cervetti

Maastricht -

Door de energiecrisis hebben elektrische voertuigen de wind in de zeilen. Dit ondanks het feit dat ook de elektriciteitsprijs fors is gestegen. Het aantal elektrische auto’s neemt hard toe. Maar ook de elektrische motorfiets wint aan populariteit zo merkt het Amerikaanse Zero, een van de grootste producenten ter wereld.

Michiel Snik

Motorproducent Zero heeft daarom nu een compleet nieuwe elektrische allroad geproduceerd; de DSR/X. Deze nieuwe Zero is niet bepaald goedkoop: 27 mille. Maar volgens de producent valt de forse prijs erg mee als je deze vergelijkt met traditionele motoren die veel duurder zijn in onderhoud en gebruik. Na 40.000 kilometer zou de Zero zelfs goedkoper zijn dan alle benzine slurpende concurrenten, zo beweert de Amerikaanse fabrikant. De achterliggende berekening waarop deze conclusie is gebaseerd, is onduidelijk.

Aan de motor is vier jaar gewerkt voordat deze in september voor het eerst op Sicilië mocht worden getest, waarbij er ook een stukje offroad werd gereden om te bewijzen dat je met deze Zero echt verder kunt als de weg stopt. Hiervoor heeft de DSR/X verschillende rijmodussen die je kunt programmeren. Met een druk op de knop kun je door een menu lopen en onder meer de vering, tractioncontrol en abs instellen waardoor je er zowel goed mee op het asfalt, maar ook op onverhard terrein kunt rijden.

 © Alberto Cervetti

Gewicht

Als je kijkt naar de cijfers, dan heeft deze Zero zijn gewicht van ruim 250 kilo niet mee om hiermee zwaar off­road te gaan. Zeker als de motor ook nog is aangekleed met koffers en andere extra’s voor een mooie reis. Het forse 17.3 accupakket waarmee deze motor is uitgerust voelt aan als een blok beton die de motor omlaag drukt. Op het asfalt merk je daar weinig van, sterker nog, de motor kleeft perfect aan het Siciliaanse asfalt en de elektromotor levert enorm veel power die je continu volledig tot je beschikking hebt. Dat is ook een van de voordelen van een elektrische motor ten opzichte van een ‘traditionele’ motor. Deze Zero heeft een trekkracht van maar liefst 225 Nm. Ter vergelijking; dat is 50 procent meer dan nieuwe BMW 1250 GS Adventure, de meest populaire allroad ter wereld, die overigens ongeveer net zoveel weegt als de Zero DSR/X.

Je hoeft ook nooit bang te zijn in een verkeerde versnelling de bocht te nemen, want de Zero is een automaat. Het maakt het motorrijden ook een stuk relaxter en je kunt je tevens meer richten op je omgeving en het overige verkeer.

Een belangrijk nadeel van elektrische motorfietsen is de actieradius, die is meestal beperkt tot ruim honderd kilometer. Nu is vrijwel overal wel een laadpaal in een straal van enkele tientallen kilometers te vinden, al wordt dat wel een stuk lastiger als je echt offroad gaat. Want een laadpaal zul je in het bos niet snel vinden. Bij de presentatie van deze nieuwe motor wordt echter gesteld dat je met deze Zero maar liefst 321 kilometer ver moet kunnen komen. Maar dan moet je wel heel rustig rijden, er wordt daarbij uitgegaan van een gemiddelde snelheid van dertig kilometer per uur. ,,Maar als je off­road rijdt ga je meestal ook niet harder’’, beweert productontwikkelaar Brian Wisman van Zero bij de introductie op Sicilië.

 © Alberto Cervetti

Bereik

Opvallend is dat de motor bij de start aangeeft dat de accu voor 110 procent geladen is. Maar dat blijkt te komen doordat deze motoren een zwaarder accupakket hebben, of anders gezegd, een extra accu waardoor de actieradius wordt vergroot. Na 70 kilometer stevig rijden, met veel bochtwerk, remmen, optrekken, dalen en een stuk offroad door het bergachtige Sicilië heb ik 50 procent van de accucapaciteit verbruikt. De gesuggereerde 321 kilometer klinkt dus wel erg optimistisch, maar dik 150 kilometer moet zeker te doen zijn. De DSR/X kan ook een deel van de opbergvakken aan boord inruilen voor een Power Tank om de batterijcapaciteit te verhogen met 4 kWh tot bijna 21 kWh waardoor je actieradius een stuk groter wordt.

Met een elektrische motor moet je anders omgaan dan met een traditionele brandstofmotor. Door met een elektrische motor slim te rijden kun je de accu immers opladen door te regenereren. Gewoon je gas dicht draaien als je bijvoorbeeld daalt waardoor je alleen remt op de motor. Daardoor wordt je accu steeds bijgeladen. En snelwegen waar je een constante snelheid rijdt mijden.

Op en naast het asfalt

Op het asfalt valt er weinig aan te merken op de DSR/X, hij doet zeker niet onder voor een goede traditionele motor. De Spaanse J.Juan remmen doen hun werk perfect. De elektromotor levert omgerekend zo’n honderd pk af en bij het verkeerslicht houdt niemand je bij. De Zero accelereert als een raket en voor je het weet zit je aan zijn top van 180 kilometer per uur. Door de verschillende mappings en alle andere technische snufjes is de motor perfect af te stellen aan je eigen wensen. De dummy-tank is daarnaast groot genoeg om een tas in op te bergen.

Maar dan offroad. De route op Sicilië is geen verhard bospad, maar een weggetje vol dikke boomwortels, pittige kuilen en grote keien. De instelbare voorvork met een veerweg van 21 centimeter heeft moeite deze zware route te volgen. Dankzij de automaat hoef je niet na te denken of je wel in de juiste versnelling zit en het gas kun je prima doseren. Het is gewoon een kwestie van voldoende vaart houden en de DSR/X stuitert vlot vooruit, waarbij het kunststof van de motor wel behoorlijk kraakt. De allroad-banden hebben hier soms moeite voldoende grip te vinden in het lava-stof.

De motor staat in de geadviseerde offroad-modus waardoor onder meer de abs automatisch is uitgeschakeld en ook de traction control veel later ingrijpt. Maar als onverwacht in een krappe bocht mijn voorwiel wegzakt in de zachte bodem en ik dit probeer te corrigeren met mijn achterwiel door extra gas te geven voel ik dat de tractioncontrol vroeg ingrijpt en de allroad banden te weinig grip hebben. De Zero kapseist langzaam. Ik probeer de vallende motor op te vangen door mijn voet snel aan de grond te zetten, maar met mijn 1.70 meter is de Zero daarvoor net iets te hoog. Te laat besluit ik het zinkende schip te verlaten en kom met mijn laars onder de motor terecht. Dat de Zero zwaar is voel ik dan echt, twee collega’s zijn nodig om de Amerikaan overeind te krijgen. De motor heeft nauwelijks schade, maar mijn ego heeft wel een deuk opgelopen.

De Zero heeft een oplaadsysteem met een Mennekes, of type 2-stekker. Daarmee kun je bij de meeste laadpalen terecht. Alleen langs de snelweg in Nederland kan dit problemen geven omdat Fastned over is gestapt op andere types snelladers. Maar er zijn handige apps gratis te downloaden waarmee je eenvoudige elders geschikte laadpalen kunt vinden, sowieso in Nederland.

 © Alberto Cervetti

Laden

Laden gaat redelijk snel met deze Zero, zo belooft de fabrikant; koop je er een Rapid Charge Module bij dan kan die de minimum oplaadtijd terugbrengen tot slechts één uur. Met de type 2-stekker waarover de Zero beschikt moet je rekenen op zo’n twee uurtjes voor je weer ‘vol’ bent. Thuis je motor aan het gewone stopcontact hangen kan ook, maar dan ben je, als hij helemaal leeg is, zo’n tien uur aan het laden voordat je accu weer klaar is voor een reis van ruim 150 kilometer.

Oordeel

Zero presenteert de DSR/X als een allroad. Maar in ons land mag je vrijwel nergens met je motor de natuur in en ook in de landen om ons heen worden die mogelijkheden steeds meer beperkt om de overlast te beperken en het milieu te sparen. Maar misschien komt daar dankzij deze uiterst stille DSR/X verandering in, al voelt deze Zero zich beter op de weg thuis dan op onverhard terrein.

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal