Het najaar staat weer voor de deur: tips om een winterdip te voorkomen

 © Alisa Anton via Unsplash

Na een zonnige en hete zomer staat het najaar weer voor de deur. De één wordt daar ontzettend blij van, terwijl de ander moeite heeft met de koudere dagen die ook nog eens donkerder zijn dan in de zomer.

Invulboekjes.nl

Daardoor kan een winterdip op de loer liggen waarbij je je energieloos voelt en geen zin hebt om activiteiten te ondernemen. Gelukkig is er een aantal tips dat je op kunt volgen om een winterdip te voorkomen. Denk aan het plannen van leuke dingen, een kalender kopen en regelmatig een frisse neus halen.

Zorg voor voldoende leuke activiteiten op de kalender

Hoewel het altijd belangrijk is om genoeg te ontspannen en leuke dingen te doen naast werk kan het zijn dat je daar in de winter net wat meer behoefte aan hebt. Veel mensen merken dat ze last hebben van minder energie in dit seizoen. Dat komt omdat je meer melatonine aanmaakt door de donkere dagen. Zij gaan na werk liever linea recta door naar de bank waar ze de rest van de avond spenderen. Toch is de kans groot dat je je daar niet veel beter door voelt.

Daarom is het aan te raden om een kalender te kopen en leuke dingen op de planning te zetten. Ga de ene dag wandelen met een vriend(in) en boek het weekend erna een weekendje weg met je geliefde of familie. Probeer om wekelijks iets te hebben waar je naar uit kunt kijken. Dit kan van alles zijn. Met een paar leuke activiteiten in het vooruitzicht kom jij de winter wel door.

Iedere dag een half uurtje naar buiten voor frisse lucht

Wat ook heel goed kan helpen om een winterdip te voorkomen, is om dagelijks een half uurtje naar buiten te gaan voor frisse lucht. Natuurlijk daglicht en verse zuurstof betekenen enorm veel voor hoe jij je voelt. Omdat het in de winter buiten aardig fris kan zijn, is het wel aan te raden om lekker te gaan bewegen. Kies bijvoorbeeld voor een leuke sport of trek je wandelschoenen aan voor een wandeling door de buurt.

Door het natuurlijke daglicht krijgt je hoofd al een flinke boost en door ook nog eens te bewegen ga je je lichamelijk ook beter voelen. Op die manier heb je zonder dat je het doorhebt een heel goed recept voor een gezonder hoofd en lijf. Doe dit het liefst in de ochtend zodat je écht goed wakker kunt worden. In de ochtend is er relatief veel blauw natuurlijk licht waardoor de aanmaak van melatonine geremd wordt.

Eet gezond en gevarieerd en drink voldoende water

Naast bewegen en leuke dingen plannen is het van belang om gezond en gevarieerd te eten. Veel mensen zijn geneigd om zich in de winter volledig terug te trekken met koolhydraatrijke snacks en maaltijden. Hoe lekker dat ook kan zijn, is dat voor meer dan een avondje af te raden. Door regelmatig ongezond te eten, ga je je lichamelijk en geestelijk minder goed voelen. Uiteindelijk krijg je er zelfs minder energie door wat allesbehalve prettig is in de winterperiode.

Kijk daarom goed naar wat je eet en drinkt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je iedere dag minstens twee liter water drinkt. Daarnaast is het verstandig om voldoende eiwitten en vitaminen binnen te krijgen. Varieer voldoende met groene, fruit, noten, vlees of vega en eet iedere dag iets anders. Merk je dat je alsnog niet topfit bent? Vul je dieet dan aan met multivitaminesupplementen.

Haal het natuurlijke daglicht naar binnen in de winter

Tot slot nog een extra tip om je tijdens de donkere winterdagen iets beter te voelen: haal het daglicht naar binnen. Dat doe je door iedere dag je (rol)gordijnen open te zetten om zo zoveel mogelijk daglicht binnen te vangen. Werk je vanuit huis dan is het aan te raden om goed in het licht te zitten om je zo wat beter te voelen. Ga als pauze even naar buiten en drink gedurende dag voldoende water.

Natuurlijk kun je ook zelf de nodige verlichting toevoegen aan je woning. Er zijn zelfs speciale lampen verkrijgbaar die daglicht nabootsen. Wanneer je merkt dat je erg gevoelig bent voor een winterdip is het zeker aan te raden om zo’n lamp aan te schaffen. Of kies voor een lichttherapielamp waar je iedere ochtend een kwartiertje voor gaat zitten. Neem daarvoor contact op met je huisarts. Wat je in ieder geval zelf al kunt doen, is een kalender kopen en leuke activiteiten plannen, voldoende bewegen en gevarieerd eten.