Kia Sportage heeft recht van spreken

 © www.weigl.biz

Maastricht -

Kia blaakt door uitschietende verkoopstatistieken van het zelfvertrouwen en dat komt terug in de vijfde generatie Sportage. En niet alleen in het uitgesproken uiterlijk, want deze Sportage heeft terecht een grote mond.

Peter Hilhorst,Bron: Autovisie

Kia maakt samen met moederbedrijf Hyundai een stormachtige ontwikkeling door. Een blik op de inmiddels 25 jaar oude eerste generatie Sportage zegt alles. Dat was een hoekige, wereldvreemde terreinauto en deze vijfde editie is een moderne wereldburger. Design, rijeigenschappen en techniek worden op Duits grondgebied bepaald. In Nederland zijn het vooral de Niro en de Picanto die voor de grote verkoopvolumes zorgen. Ook de EV6 scoort goed, maar de Sportage is de laatste jaren niet meer de uitschieter die hij ooit was. Te veel CO2-uitstoot en daardoor te duur. Deze vijfde editie moet met hybride techniek, aantrekkelijke prijzen, een eigentijds interieur en een gedurfd design moet voor een opleving gaan zorgen.

Het leveringsprogramma start met een 150 pk sterke 1,6-liter milde hybride variant voorzien van een handgeschakelde zesbak voor 34.895 euro. Dan volgt een voorwielaangedreven full hybrid uitvoering met 230 pk en zestrapsautomaat voor 39.895 euro. Daarmee is de Kia goedkoper dan een vergelijkbaar uitgeruste concurrent als een Toyota RAV4. Daarnaast is er een stekkerhybride met 265 pk en vierwielaandrijving om het aanbod compleet te maken voor 42.095 euro. Deze kan zo’n 50 à 60 kilometer volledig elektrisch rijden.

De twee sterkste uitvoeringen zijn er minimaal als Dynamicline en dat betekent al een flinke standaarduitrusting. Denk aan een navigatiesysteem, parkeersensoren rondom, telefoon connectiviteit, adaptieve cruise control, rijhulpjes, veel USB-laadpunten en uitgebreide klimaatcontrole. Dan heeft het uitrustingshuis nog drie hogere drie etages, maar de Dynamicline vormt een solide en complete fundering.

 © www.weigl.biz

Gewaagd

De Sportage heeft in het C-segment een gemiddelde omvang. Het lijnenspel is daarentegen gewaagd en opvallend. Zeker aan de voorzijde door de boomerangvormige dagrijverlichting die de normale lichtunits als het ware opzij duwen om plaats te maken voor de reusachtige grille. Een denkbeeldig grote mond. Het zijaanzicht is conventioneler met een oplopende raamlijn en een forse C-stijl als kenmerken. De achterzijde is een milde variant van het EV6-thema met de led-boog over de gehele breedte. De gelijkenissen met dat elektrische model komen ook terug in het interieur. Het dashboard heeft een aantrekkelijke mix van grote schermen en fysieke toetsen. Modern, maar met oog voor een goede ergonomie. Het fors uitgevoerde, licht gebogen infotainmentscherm is gebruiksvriendelijk, heeft een logische interface en werkt voldoende snel. De airconditioning is ondergebracht in een multifunctioneel paneel onder het hoofdscherm. De smalle, maar lange strook met twee draaiknoppen dient voor aansturing van de klimaatcontrole, maar met een druk op een aanraakvlak kan het ook sneltoetsen voor het multimediasysteem weergeven. Dat vraagt even gewenning, omdat je moet switchen tussen de hoofdthema’s, maar al snel werkt het intuïtief én het ziet er fraai uit. Dat geldt eigenlijk voor het complete interieur. De uitstraling is hoogwaardig en de afwerking behoort tot de top. Alleen onder kniehoogte zijn er harde kunststoffen toegepast, terwijl daarboven zachte materialen de toon zetten.

 © www.weigl.biz

De kwaliteitsbeleving is overtuigend en de stoelen doen daar geen afbreuk aan. Voorin is er een goede zitpositie ten opzichte van het stuur in te stellen. De stoelen zijn niet opvallend comfortabel, maar ze schieten ook niet duidelijk tekort. Wel kunnen grote figuren een langere zitting wensen. Op de tweede zitrij is het zitvlak opvallend royaal en de bank staat prettig hoog, doordat de hybride varianten daaronder het accupakket hebben. Het comfort is daardoor bovengemiddeld prettig achterin, terwijl de ruimte voor hoofd en benen goed is voor een plek in het middenveld. De kofferbakinhoud varieert door de omvang van de accu per aandrijflijn, maar is altijd ruim 500 liter. Het zicht naar achteren is niet optimaal door een dikke achterruitstijl, maar standaard is er een achteruitrijcamera ter assistentie. Verder is er windgeruis rondom de buitenspiegels, maar dat valt ook meer op doordat de gereden hybride versie geregeld op snelwegtempo de benzinemotor uitzet.

Rijervaring

Dat was de 230 pk sterke variant die is opgebouwd uit een 1,6-liter turbomotor met 180 pk in combinatie met een 60 pk leverende elektrokrachtbron tussen de viercilinder en de automatische transmissie. Vanuit stilstand wegrijden gaat elektrisch en daardoor vloeiend. Zonder aarzeling komt hij van plek en de gasstand bepaalt wanneer de viercilinder aanslaat, maar dat is doorgaans ruim voor 50 km/h. Met de benzinemotor erbij komt de gezamenlijke trekkracht uit op 350 Nm en door dat royale koppel is 100 km/h in acht tellen te realiseren. Vraag je die maximale inspanning dan laat de benzinemotor zich goed horen en komt er een rateltje uit het vooronder. Hij houdt hem soms vast in de lagere versnelling en kan dan zonder het maximale koppel de gevraagde acceleratie leveren, waardoor hij het gevoel geeft met een flinke motor onderweg te zijn. Ook lijkt hij beter te anticiperen op de commando’s van de bestuurder door eerder op te schakelen en minder te twijfelen. De schakelacties an sich zijn niet naadloos en hij reageert vertraagd op de schakelflippers als je de software wilt overrulen, maar dit duo motoren is goed op zijn plek in de Sportage.

 © www.weigl.biz

Door de flinke bodemspeling en het hoge koetswerk heeft het onderstel de noodzakelijke stijfheid om overhellen tegen te gaan. Dat wordt bereikt met veren en stabilisatoren, terwijl de dempers de scherpe kantjes daarvan af mogen ‘vijlen’. De topuitvoering is de GT-plusline en die heeft variabele demping, maar die konden we niet proberen. De beschikbare testauto had vierwielaandrijving en dat is niet leverbaar in Nederland op de 230 pk hybride variant. Hij stond op 18-inch wielen met winterbanden en de achterzijde kan tijdens lagere snelheden op korte oneffenheden wat ongedurig zijn, waardoor de ook leverbare 19-inch niet direct aan te bevelen zijn. Oncomfortabel is het niet te noemen, maar zonder de ondersteltrucage uit de hogere segmenten als luchtvering en variabele dempers voelen SUV’s in deze klasse altijd wat stram aan. Hij gaat door de strakke afstemming wel probleemloos en veilig door bochten, terwijl de hulpsystemen vroegtijdig ingrijpen om een eventuele onbalans te voorkomen. De besturing staat rustig in het midden voor een onverstoorbare rechtuitstabiliteit en de neus reageert vlot op meer stuuruitslag. Volwassen en doorwrocht. Dat geldt eigenlijk in totaliteit voor de Sportage die met zijn grote mond recht van spreken heeft in zijn klasse.

Eindoordeel

Uitgebalanceerd aanbod. Een bijna Duits doorwrochte Koreaan.

Specificaties Kia Sportage 1.6 T-GDi AT6 Hybrid 2WD Dynamicline

  • Prijs: € 39.895,--
  • Topsnelheid: 193 km/h
  • Acceleratie 0-100 km/h: 8,0 s
  • Gem. verbruik: 1 op 17,9
  • CO2-emissie: 126 g/km
  • Motor: vier-in-lijn, 1598 cm3, turbo + elektromotor
  • Max. gec. vermogen: 230 pk
  • Max. gec. koppel: 350 Nm
  • Brandstof: benzine
  • Transmissie: automatische zevenbak, voorwielaandrijving

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal