Ondernemersboek van de week: Digitalis

Rob Meesen is misschien wel de meest belezen ondernemer in Limburg. De mede-eigenaar van TopChange leest jaarlijks tussen de 250 en 300 boeken. Op deze plek beschrijft hij een ondernemersboek. Ditmaal: Digitalis van Thierry Geerts.

Redactie Ondernemen in Limburg

Bij de opening van het nieuwe hoofdkwartier van Mediahuis Limburg was ik onderdeel van het panel dat debatteerde over de toekomst van de journalistiek. In mijn overtuiging is daarin niet technologie van doorslaggevende aard, maar de cultuur. Waar geloven de mensen en de mensheid in? In een tijdperk waarin de dystopieën onafgebroken van de persen rollen, is er meer dan ooit behoefte aan een krachtig utopisch verhaal.

Het beloofde landDe directeur van Google België, Thierry Geerts, heeft in het verleden gewerkt bij De Standaard en Het Nieuwsblad. Er waren toen nog maar 300.000 internetgebruikers in België. Deze kranten zijn inmiddels onderdeel van de dagbladenportefeuille van Mediahuis, net zoals onder andere De Telegraaf, NRC en De Limburger. Thierry Geerts doet met Digitalis een zeer geslaagde poging om een wenkend toekomstperspectief te schetsen. Een constructief optimistisch alternatief, zoals hij het zelf noemt. Het beloofde land waar meer dan vier miljard mensen met elkaar verbonden zijn via het internet. Digitalis is een oceaan van overvloed.

De wereld waarin wij leven heruitvindenGeerts heeft zijn verhaal opgedeeld in drie delen. In deel 1 maakt hij duidelijk dat overvloed de norm is. Dat klinkt wellicht bizar in de huidige cluster-fuck van crises, maar de meerjarige statistieken geven de Google-directeur gelijk. We hebben het als collectief nog nooit zo goed gehad. Helaas is die welvaart ongelijk verdeeld en zijn er complexe problemen die om nieuwe oplossingen vragen.

Daarom moeten wij volgens de visionair Geerts de wereld heruitvinden met de technologie die nu beschikbaar is. In deel 2 levert hij inzicht en inspiratie voor het heruitvinden van de gezondheidszorg, de mobiliteit, het onderwijs, het winkelen, het bankieren, het verzekeren, de media, het wonen en het leven.

Moonshot“We hebben het misschien te goed in ons kleine land. We klagen over het weer, de files en de hoge belastingen, maar we behoren wel tot de rijkste en welvarendste landen ter wereld”, aldus Geerts. Hij pleit voor een moonshot voor België. De durf om groots te dromen en te investeren met een horizon van dertig jaar in plaats van vijf jaar. Net als vissen passen bedrijven zichzelf namelijk aan binnen de mogelijkheden van de omgeving waarin ze zwemmen. In een vijver worden ze veel groter dan in een vissenkom. Het verhaal van België is ook het verhaal van Nederland. De gemeenschappelijke toekomst van de Lage Landen kan groots zijn als we onszelf heruitvinden, zoals wij dat in het verleden herhaaldelijk met veel succes hebben gedaan. Dankzij het geloof in een groot verhaal met technologie als game changer.