‘De buik regeert de geest’

 © Jeremy van Bedijk

Ellen Schreuders (38) is klein van stuk, maar heeft een grote uitstraling. Ze is open, oprecht geïnteresseerd en geeft je binnen no time het gevoel dat je elkaar al jaren kent. Haar spontane wijze van praten, haar mimiek en enthousiaste lichaamstaal bevestigen haar mantra ‘it’s all about good vibes’.

Redactie Ondernemen in Limburg

Ellen studeerde Food & Business, een combinatie van commerciële economie en de voedingsbranche. Na haar opleiding werkte ze bij een aantal grote voedingsmiddelenconcerns. Na tien jaar had ze het wel gezien. Ze wilde het op ‘haar manier’ doen. “Al dat gerommel met eten, enge toevoegingen en alleen maar focus op prijs. Dat was niet mijn wereld. Ik moest mijn ‘eigen wereld’ gaan creëren.” Mensen begonnen in die tijd anders te eten; minder vlees, meer groente en liefst regionale producten. Thuis gebeurde dat al best veel, in de horeca minder en in de catering al helemaal niet. Daar zag ik het gat in de markt: catering met gezonde soepen, sappen en salades. Met aandacht en van regionale producten gemaakt.”

NuchterheidSoupa Doupa vond in 2015 haar eerste onderkomen in de oude koksschool aan de Kleine Steeg in Sittard. Ellen verruilde haar baan als salesmanager en luxe leaseauto voor een tweedehands Renault Kangoo. “Ik had me eerder een designerjas gekocht. Toen ik daarmee in de Kangoo zat, besefte ik dat mijn jas duurder was dan mijn bedrijfswagen”, schatert ze uit. Het typeert de nuchterheid van de Holtumse onderneemster. Tegenwoordig is haar bedrijf gehuisvest aan de Dr. Nolenslaan in Sittard. In zeven jaar tijd groeide Soupa Doupa van eenmanszaak naar een bedrijf met vier vaste medewerkers en zes flexibele. “Op deze groei ben ik trots”, vertelt Ellen. “Ik werk nu met vier fulltimers, waardoor we met vier projectmanagers tegelijk grotere projecten kunnen draaien. ‘Extra handjes’ halen we uit ons goed gevulde festivalteam, waardoor we altijd voldoende medewerkers tot onze beschikking hebben.”

TomorrowlandAl in het tweede jaar kreeg Soupa Doupa de kans om te cateren op Tomorrowland. Een van de grootste outdoor dance-evenementen ter wereld dat al vijf keer tot beste festival ter wereld is uitgeroepen. “Daar ging een pittige selectieprocedure aan vooraf”, legt Ellen uit. “We begonnen in 2016 met één stand en zijn in de afgelopen jaren gegroeid naar inmiddels vier stands.” Met een team van 46 medewerkers verzorgde ze drie weekenden lang smoothies, breakfast bowls en cocktails.

“Tomorrowland als referentie is waanzinnige PR voor je bedrijf, het is de Champions League van de events wereldwijd. We zijn nu een van de grote externe leveranciers en dan doe je mee met de ‘big boys’ op Tomorrowland. Wat ik net zo belangrijk vind, is dat de organisatie je kritisch monitort en procedures bewaakt. Daar leer je ontzettend veel van. En dit kun je dan weer toepassen in je eigen bedrijf. Ik geloof erin dat opdrachten die op het eerste oog misschien een ‘jasje te groot’ lijken, je als bedrijf uiteindelijk naar een hoger niveau tillen.”

KnettergekCorona kwam ook voor Soupa Doupa als een hamerslag. Binnen een halve dag was de hele agenda leeg door annuleringen. “Toen heb ik toch wel een potje gejankt”, vertelt Ellen heel eerlijk. “Maar het gaf ook weer kansen. Doordat iedereen thuiswerkte, ontstond bij mij het idee om de medewerkers via een brievenbuspakketje iets lekkers te sturen. Zo konden werkgevers hun medewerkers een blijk van waardering geven. Dat idee sloeg aan. Na een paar telefoontjes bestelden de eerste drie opdrachtgevers 550 pakketten in de eerste week. Ineens stonden we te bakken, verpakken en verzenden.”

Verbindende factorDoordat het brievenbuspakketjes waren, ben je als bedrijf niet locatiegebonden. Opdrachten kwamen daardoor binnen van Amsterdam tot Groningen. Vervolgens ontwikkelden we verschillende pakketten voor verschillende gelegenheden. Kwestie van creatief samenwerken met de opdrachtgever. Zij hebben het online-event en wij zorgen voor de smakelijke gezonde verbindende factor achter het scherm bij iedereen. Tegen het eind van het jaar kwam de vraag naar kerstpakketten. Dat hebben we toen opgepakt. In 2021 verkochten we meer dan 10.000 pakketten, waarvan 6.000 kerstpakketten. Toen we hiermee vorig jaar in het RTL Nieuws terechtkwamen, nam het helemaal een vlucht. Naast de catering is dit nu de tweede tak binnen ons bedrijf. Door de pakketten kregen we ook cateringklanten in het hele land. Corona heeft het ons van een lokale speler naar een landelijke speler getild.”

Het ‘Ohhh-effect’De fase dat Soupa Doupa, Ellen Schreuders was, is het bedrijf inmiddels ontstegen. “Ik heb nu de rust om vanaf de zijkant te kijken en te bedenken hoe we verder stappen zetten met het super team en mooie klanten. Door Soupa Doupa los te zien van mezelf, kon ik het groter gaan zien.” Het bedrijf staat als een huis en bestaat in 2025 tien jaar. Wat zijn de toekomstplannen? “Ik ben niet van het najagen, maar meer van het aantrekken. We willen dé speler in healthy catering en happy pakketten zijn, trendzetter. De afgelopen jaren hebben we keihard geknokt om te komen waar we nu zijn. Nu is het tijd om verder uit te rollen. Limburgse bescheidenheid zit er bij mij ingeslagen. Dat is vaak een charme, maar zeker ook een valkuil. Durf te dromen, spreek het uit en laat het zien. Focus op het onderscheidend zijn, met die unieke touch. Aandacht en waardering, voor de gasten van onze opdrachtgevers.”

Good vibes“Continu vooruitkijken, verbeteren. Het zijn nooit de sterksten die overleven, maar diegenen die met verandering kunnen omgaan. Een Spaans gezegde is: ‘De buik regeert de geest’. Mensen zijn emotionele beslissers, eten is bepalend voor het succes van een bijeenkomst en de wijze waarop mensen erop terugkijken. Geef mensen een goed gevoel, een memorabel moment. Bij alles willen we het ‘Ohhh effect’ creëren. Of het nu catering of een pakket is. Ik zeg wel eens wij leveren een dienst, niet een product. Het gaat allemaal om the good vibes”, besluit ze met een grote glimlach.