Aangeboden door Gemeente Voerendaal

Samen tegen (digitale) criminaliteit

Het aantal aangiften tegen ‘bankhelpdeskfraude’ neemt enorm toe. Bij deze vorm van criminaliteit doen oplichters zich voor als medewerker van een bank. Zij zetten mensen onder druk om hun pinpas, pincode of andere gegevens af te staan. Vooral vijftigplussers zijn hier het slachtoffer van. Tijdens de week van de veiligheid (10-16 oktober) besteed ook Gemeente Voerendaal aandacht aan (digitale) criminaliteit, waaronder bankhelpdeskfraude.

Aangeboden door Gemeente Voerendaal

Stickers als geheugensteuntjeWe zijn een stickeractie gestart in de vorm van Delfts blauwe tegeltjes met typische tegeltjeswijsheden. Ze zijn bedoeld als waarschuwing en geheugensteuntje. Handig voor u zelf, of voor uw ouders of buren om op de telefoon of de deur te plakken! Vanaf dinsdag 11 oktober zijn de stickers (gratis) verkrijgbaar bij het gemeentehuis in Voerendaal en bij de politie. Ook worden ze uitgedeeld tijdens de zwaailichtendag op woensdagmiddag 12 oktober.

Wat is bankhelpdeskfraude?Bij dit soort fraude doen oplichters zich voor als behulpzame medewerkers van de bank. Zij bellen plotseling op en zetten mensen onder druk met babbeltrucs. Ook weten ze soms al veel gegevens van het slachtoffer. Of een zogenaamde bankmedewerker meldt zich aan huis, om te ‘helpen’ met een probleem. Deze oplichter probeert de inloggegevens van telefoon, tablet en bankrekening te krijgen, of simpelweg de bankpas met pincode.

Zie ook:https://www.politie.nl/onderwerpen/telefonische-oplichting.html

Bankhelpdeskfraude herkennenEen bankmedewerkers zal nooit vragen nooit naar uw banksaldo, ook niet als controlevraag. Een bank zal nooit bellen om geld over te maken naar een andere rekening, een ‘kluisrekening’ of ‘veilige’ rekening. Een bank zet u niet onder druk om snel te handelen en heeft zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is. Krijgt u een telefoontje hierover? Ga hier niet in mee en beëindig het gesprek. Bel vervolgens zelf uw bank op zodat u het verhaal kunt controleren.

Een bankmedewerker of instantie vraagt nooit om:- Beveiligingscodes- Een app te downloaden- Een pas op te sturen of af te geven- Geld over te maken- Via een link direct in te loggen op internetbankieren- Via een link in een e-mail of sms direct geld over te boeken- Software of apps te installeren anders dan de normale bankieren-app- Je telefoon, tablet of computer af te geven

Een bank hoeft geen druk te zetten op mensen om snel iets af te laten handelen, omdat de banken zelf uw rekening kunnen blokkeren indien nodig.

Slachtoffer geworden van bankhelpdeskfraude?- Doe altijd aangifte bij de politie, dat kan via 0900 -8844 of via de website https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen.- Bel direct zelf uw bank op en volg de aanwijzingen op van de bankmedewerker­- Deel uw verhaal met vrienden en kennissen. Zo helpt u voorkomen dat er nieuwe slachtoffers worden gemaakt.