Mini Cooper facelift: even doorbijten

© Mini

Maastricht -

Voordat Mini met een compleet nieuwe modelgeneratie komt, geeft het zijn gamma nog maar eens een opfrisbeurt. Wij reden een ‘normale’ Cooper.

Sjors ten TijeBron: Autovisie

Nog maar eens, want Mini voerde al eerder een facelift uit bij de huidige generatie Mini. Die doet mee sinds 2014, kreeg vier jaar later een bescheiden make-over en deze derde generatie (intern aangeduid als F55) viert dus dit jaar z’n achtste verjaardag. Het is zeker niet z’n laatste fuifje, want de Britse autobouwer is voornemens om pas rond het jaar 2025 een nieuwe modelgeneratie te introduceren. Daarom was een derde opfrisbeurt wel degelijk noodzakelijk, zodat de huidige Mini in dat jaar op een respectabele wijze een leeftijd van bijna elf jaar mag aantikken. Zijn alle aanpassingen genoeg om ‘m nog te laten meekomen?

Gezicht

Veel verandert er uiteraard niet aan het concept dat Mini ons inmiddels acht jaar geleden (of beter gezegd: ruim twintig jaar geleden) voorstelde. Wat betreft maatvoering wijzigt er helemaal niets aan het model. Hij heeft op exterieurniveau maar kleine aanpassingen ondergaan. De meest in het oog springende is de centrale bumperstrip waarop het kenteken wordt gemonteerd. Die is nu niet meer zwart, maar in de carrosseriekleur van de auto uitgevoerd. Het is een kleine wijziging, maar die doet veel met de snuit van de Mini, want met een contrasterende carrosseriekleur ten opzichte van de grille past de door ons gereden Cooper qua uiterlijk helemaal in de elektrische wereld, die wordt gedomineerd door gesloten grilles. De John Cooper Works-varianten hebben die bumperstrip niet, maar juist een grotere en volledig zwarte grille. Led-verlichting rondom is sinds deze facelift bovendien standaard op elke Mini, waarbij de achterlichten nu ook altijd het Union Jack-design hebben.

© Mini

Interieur

Het interieur is qua opzet zo goed als identiek gebleven, al is het centrale infotainmentscherm iets gegroeid naar 8,8 inch en bevat het de nieuwste BMW-software. Het scherm is relatief eenvoudig van opzet, werkt voldoende snel, ziet er fraai uit en kan nog altijd bediend worden met de centrale draaiknop en sneltoetsen die op de middenconsole zijn geplaatst. Het digitale instrumentarium dat we kennen uit de elektrische Cooper was tot eind februari van dit jaar een optie. Het zat dus niet op onze testauto, maar is op het moment van schrijven standaard in de drie- en vijfdeurs Cooper, alsmede in de Cabrio. Aan de rest van het interieur is niet gesleuteld, dus zit elke Mini nog steeds strak in elkaar, voorzien van mooie materialen en die fraaie ‘vliegtuigknoppen’ die je bovengemiddeld vaak het gevoel geven in iets bijzonders te zitten. Het is kortom een auto die acht jaar oud is, maar zeker nog niet gedateerd. Knap, want qua lay-out verschilt de Brit vrijwel niet van de allereerste nieuwe Mini.

© Mini

Aandrijving

Aan de motoren sleutelt Mini evenmin. De bekende 1,5- en 2,0-liter benzinemotoren blijven dienstdoen. Instappen kan in de One met 75 pk, maar de driepitter is er ook met 102 pk. Een trap hoger staat de Cooper, die gebruikmaakt van diezelfde 1,5-liter, maar goed is voor 136 pk. De S en John Cooper Works staan daar met respectievelijk 178 en 231 pk boven. Ook de relatief recent geïntroduceerde Electric doet mee in de opfrisronde. Wij reden zoals gezegd een reguliere Cooper, met de 136 pk sterke driecilinder. Een motor die nog geen update nodig heeft, want we beoordeelden ‘m tijdens de introductie reeds als een knappe krachtbron. Door z’n souplesse, trekkracht en lekkere klank is het een goede driecilinder, die zodoende prima op z’n plek is in de compacte Cooper.

© Mini

Bestel ‘m wel altijd met de handgeschakelde zesbak, want de zeventraps automaat met dubbele koppeling neemt een hoop plezier weg. Ten eerste op het orderformulier, want voor de transmissie vragen de Britten een meerprijs van 1936 euro. Voor dat geld krijg je echter een versnellingsbak die veel te snel opschakelt, maar ook te traag op jouw input reageert als je zelf het verzet bepaalt. In de Sport-modus gedraagt-ie zich al gepaster, maar zo leuk als met de fijne handbak met zijn korte en precieze slagen wordt het simpelweg nooit.

Laat je ook niet gaan op het orderformulier, want het is vrij eenvoudig een Mini Cooper voor meer dan 40 mille te configureren. Zo reden wij de ruim 6600 euro duurdere Camden-uitvoering, al is het niet helemaal duidelijk waar je dan voor betaalt. Veel meer dan een glazen panoramadak, een uitgebreider navigatie- en veiligheidssysteem en andere vloermatten en hemelbekleding behelst dat pakket namelijk niet. Het duizend euro duurdere John Cooper Works-pakket zónder dat glazen dak, maar mét een adaptief onderstel lijkt bijvoorbeeld al een betere keuze, maar maakt een reguliere Cooper nog altijd niet écht bijzonder. Terwijl de prijs dat wel suggereert.

© Mini

Elektrisch broertje

Al met al krijgt de Cooper het daarom vooral lastig door z’n elektrische broertje. Die mag in de basis dan wel 6000 euro duurder zijn, maar wie dit jaar koopt, krijgt 3350 euro van de overheid terug. Voor het dan kleine prijsverschil krijg je in het geval van de Cooper Electric een auto met veel meer vermogen (184 pk), een zeer responsieve elektromotor en een lager zwaartepunt, en dus een leukere auto dan deze Cooper. Mits je met die nadelen van het kleine batterijpakket en dito actieradius kunt leven.

Plus: nog altijd een gokart-feeling, bouwkwaliteit, talloze personalisatiemogelijkheden

Min: erg duur, automaat neemt lol weg

Eindoordeel

De Mini Cooper blijft uniek en bij de tijd, maar voelt (in deze configuratie) de elektrische adem in z’n nek.

Specificaties Mini Cooper Camden Edition automaat

  • Prijs: € 34.908
  • Topsnelheid: 210 km/h
  • Acc. 0-100: 8,2 s
  • Gem. verbruik: 1 op 18,2
  • CO2-emissie: 126 g/km
  • Motor: drie-in-lijn, 1499 cm3, turbo
  • Max. vermogen: 136 pk/4500 min-1
  • Max. koppel: 220 Nm/1500 min-1
  • Transmissie: zeventraps automaat met dubbele koppeling
  • Massa leeg: 1250 kg

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal