Motortest: Gewaagde elektrische motorscooter van BMW

© Michiel Snik

Maastricht -

Je vindt de elektrische BMW CE 04 mooi of lelijk. Een tussenweg is er niet voor deze nieuwe motorscooter met zijn gewaagd ontwerp.

Michiel Snik

Het zadel lijkt net een strijkplank, is het eerste wat ik te horen krijg van een collega als ik de motorscooter bij onze redactieruimte parkeer. Een ander merkt op: het lijkt wel een groot uitgevallen Dyson stofzuiger, wat lelijk. De derde collega is juist laaiend enthousiast over het ontwerp. Kortom de wat futuristisch CE 04 roept zeer uiteenlopende reacties op. Maar smaak is zeer persoonlijk en dat de BMW een blikvanger is, dat is meteen duidelijk. Dat merk ik ook als ik bij het verkeerslicht sta. Een Ducati-rijder naast mij schudt afkeurend zijn hoofd terwijl hij met het gas van zijn dik honderd pk-sterke hypermotard speelt. Als het licht op groen springt doet hij tevergeefs een poging sneller weg te komen dan de BMW. De Duitser wint het stoplicht-sprintje moeiteloos van de stoere Italiaan.

Manoeuvreren

Scooters zijn heerlijk om vlot in de stad tussen het verkeer door te slingeren. Hun korte wielbasis is daarom ideaal, het maakt ze wendbaar. De CE 04 heeft dit juist niet. Door de lange wielbasis kun je minder krap tussen de stilstaande auto’s doordraaien, merk ik al snel. Heel handig in een drukke stad waar je vlot wil manoeuvreren is de BMW daarom ook niet. Tegelijk zorgt die wielbasis er wel weer voor dat je veel stabieler bent. Dat is prettig als je kilometers moet maken. Die dat maken lukt beter dan ik vooraf had verwacht. BMW geeft zelf aan dat je met de CE 04 een kleine 130 kilometer ver moet kunnen komen met een volle accu. Dergelijke cijfers in de folders vallen in de praktijk altijd een stuk lager uit. De importeur geeft eerlijk toe dat 130 kilometer een wat ‘optimistische’ bewering is. Maar met een half uurtje snelladen langs de snelweg moet ik de ruim honderd kilometer naar huis gemakkelijk kunnen halen in de meest sportieve modus, is het advies dat ik meekrijg.

Verbruik

Ik besluit de proef op de som te nemen en zet de motor na een paar kilometer in de eco-modus als ik de A4 oprij. Ik voel direct dat ik een stuk minder vermogen heb en ‘plak’ de scooter meteen op een veilige afstand achter een vrachtwagen die een zuigende werking heeft op de BMW. Met een gangetje van nog geen negentig kilometer per uur sukkel ik naar huis. Ik rij zo een dik uur over de snelweg. Als ik uiteindelijk na 110 kilometer thuis parkeer, kan ik volgens het uitgebreide display van de CE 04 nog iets meer dan tien kilometer rijden. Dus de opgegeven afstand is wel haalbaar, maar je moet niet vragen hoe.

De lange wielbasis van 1.675 mm zorgt er inderdaad voor dat de 230 kilo zware motorscooter als een rotsblok op de weg ligt, zo merk ik op de snelweg. De accu’s liggen onderin de scooter, waardoor je nog vaster tegen het asfalt wordt gedrukt. Onder het platte, lange, harde zadel heb je voldoende ruimte om een flinke tas of je helm in op te bergen. Verder naar achter is de kleine elektromotor geplaatst. Ook blikvangers zijn de monoshock en de dichte wielen.

Echt comfortabel is het opmerkelijk gevormde zadel niet. Langer dan een uur hou je het hier niet op vol. Maar bij een wat sportiever rijgedrag is dan je accu ook wel leeg.

Rijmodi

De BMW CE 04 levert 42 pk en haalt een top van ruim 120 km/u wat meer dan voldoende is om met het verkeer mee te komen. De prestaties van deze stille elektrische scooter zijn vergelijkbaar met een 400cc-benzinevariant. De motorscooter kent verschillende rijmodi: eco, rain, road en de sportieve dynamic. Gebruik je het meest sportieve standje, die overigens een optie is, dan heb je bijna geen remmen nodig als je het gas dichtdraait. Zo hard wordt de snelheid verminderd door het regenereren wat uiteraard ook weer energie oplevert.

Opladen

Het laden gaat redelijk vlot. De BMW heeft ruim vier uur aan een normaal stopcontact nodig om weer helemaal vol te zijn. Met de optionele snellader duurt het slechts 1 uur en 40 minuten. Je kunt ook bij openbare laadpalen ‘tanken’, maar dat geeft wel iets meer problemen dan ik had verwacht. Want langs de snelweg kun je de vele Fastned-laadpunten beter mijden, want die aansluitingen passen niet op de CE 04. Met de BMW moet je laadstations opzoeken die een ‘type 2’ of Mennekes-stekker hanteren en daar zijn ze bij Fastned inmiddels vrijwel overal van afgestapt. In steden en dorpen zijn overigens nog ruim voldoende laadpalen te vinden waar je deze nieuwe scooter van BMW in een dik uur weer kunt volgooien tot 80 procent.

De elektrische BMW CE 04 is te koop vanaf 13.300 euro.

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal