Taigo brengt Volkswagen op T-splitsing

© ericvanvuuren.nl

Maastricht -

Volkswagen is een grootgrutter in SUV’s en breidt het assortiment uit met de Taigo. Een compacte crossover met een aflopende daklijn, die naast de Polo en de T-Cross in het uiterst competitieve B-segment wordt aangeboden. Is dit een Porsche Cayenne Coupé voor het volk?

Peter Hilhorst,Bron: Autovisie

De Taigo voegt een eigentijds gerecht toe aan de aardappelen-groente-en-vleesmodellen van Volkswagen in het B-segment. Taigo is is overigens afgeleid van tijger, omdat de eigenschappen van deze SUV overeenkomsten zouden vertonen met dat roofdier…

Laten we eens kijken hoe scherp de tanden zijn van deze Taigo, maar niet voordat we duidelijkheid verschaffen in het brede SUV-aanbod van Volkswagen. Op basis van de Polo zijn er de T-Cross en deze Taigo, terwijl het van Golf-stenen de T-Roc bouwt voor het C-segment. Dan zijn er nog de Tiguan en de verlengde Allspace-versie daarvan voor het C- en D-segment, terwijl een klasse hoger de Touareg ingeroosterd is. Maar dan zijn we er nog niet, want qua maatvoering zorgt de Taigo voor verwarring.

© ericvanvuuren.nl

Als het dynamischer vormgegeven broertje van de T-Cross is hij zestien centimeter langer, maar negen centimeter lager. De breedte en wielbasis zijn wel weer vrijwel identiek. Dat is allemaal prima te begrijpen, maar de Taigo is ook iets langer dan de T-Roc, die wel weer een grotere wielbasis heeft en meer ruimte in het interieur. Dat is immers een opgehoogde Golf en de Taigo een Polo met langere benen. Volkswagen kit elk kiertje in het modellenprogramma dicht, zodat er geen potentiële koper hoeft weg te lekken naar de concurrentie. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat deze Taigo in de juiste kleurstelling er met een R-Line-pakket vlotter uitziet dan een Polo of een T-Cross. Hij is voor een compacte SUV vrij aardig in proportie. Dat is niet vanzelfsprekend, want de relatief korte en hoge koetswerken in dit deel van de markt zijn niet per definitie harmonieus van vorm.

Uitvoeringen

Gezien zijn technische herkomst bestaat het motorenaanbod uit de bekende ‘gezichten’. Instappen kan met een 95 pk sterke 1.0 TSI met handgeschakelde vijfbak, een trede hoger staat een 110 pk-variant van de driecilinder, met een zesbak of een DSG met zeven trappen. Voor degenen met meer haast is er de 1,5-liter viercilinder met 150 pk, die altijd aan de automatische zevenbak is gekoppeld. De prijzen starten bij 28.590 euro, de 110 pk kost 2 mille meer en de automaat kost nog eens 2000 euro extra. Dan zijn er nog verschillende uitrustingsniveaus, te weten Life, Style en R-Line, terwijl er voor de leasemarkt nog een tweetal businessuitvoeringen bestaan. Het basismodel heeft standaard 16-inch wielen, adaptieve cruise control met stuurhulp, in hoogte verstelbare stoelen, led-koplampen en een aantal veiligheidssystemen.

Maar eigenlijk wilt u een Style met een navigatiesysteem, parkeersensoren rondom, climate control, draadloze telefoonconnectiviteit, 17-inch wielen en ledmatrix-koplampen. Dat resulteert erin dat de 110 pk versie met DSG – de aandrijflijn die u moet ambiëren – 35.990 euro kost. Een flink bedrag voor een compacte crossover en afhankelijk van de uitvoering iets duurder of voordeliger dan een vergelijkbare T-Cross.

© ericvanvuuren.nl

Volwassen auto

Een volwassen prijs dus, maar de Taigo is ook een volwassen auto om in te zitten. Voorin staan prima stoelen met voldoende verstelbaarheid, goed zicht rondom en een strakke afwerking. Het materiaalgebruik varieert van zachte kunststoffen tot pianolak-plastic met een mooie uitstraling. Maar er is ook hard materiaal in de portieren en op de middenconsole. Er is een touchpaneel voor de klimaatregeling dat duidelijk werkt, maar niet zo nauwkeurig reageert als de klassieke draaiknop. Het multimediasysteem scoort inmiddels een ruime voldoende en het standaard digitale instrumentarium biedt voldoende informatie op een overzichtelijke manier.

De Taigo is niet leverbaar met een verschuifbare achterbank, zoals de T-Cross. Maar het ruimteaanbod op de tweede zitrij is ondanks de afbuigende daklijn prima. De zitting staat onder een flinke hoek om hoofdruimte te creëren én de onderbenen goed te ondersteunen. Beide lukt, want er is voldoende ondersteuning voor de benen en hoofdruimte tot een lengte van 1,90 meter. Hij mag dan iets minder praktisch zijn dan de T-Cross, maar veel hoef je er niet voor te laten. De kofferbak heeft een inhoud van 440 liter en dat is slechts 15 liter minder dan die van een T-Cross.

Aandrijving

We konden de 110 pk-variant met DSG proberen en dat is dé motorisering voor de Taigo. Het koppel van 200 Nm wordt vlot uitgeserveerd en blijft lang op het bord liggen. En anders flippert de transmissie snel naar een hoger verzet om het koppelpiekje weer op te zoeken. De automaat grijpt ietwat weifelend aan bij het wegrijden, maar dat gebeurt wel soepel en beheerst. Hij flippert op kruisnelheid rap naar de hogere versnellingen om brandstof te besparen en de kickdown laat daardoor soms even op zich wachten, omdat hij wel heel ver moet terugschakelen. Vervolgens laat de driecilinder zijn roffel horen, maar een minpunt is dat nauwelijks te noemen.

Belangrijker is dat deze variant 1100 kilo mag trekken en dat moet voor menigeen voldoende zijn om zijn mobiele vakantieverblijf aan de haak te nemen.

© ericvanvuuren.nl

Rijgedrag

Ook het onderstel is afgemeten op de doelgroep die veelal langer dan vijftig jaar verblijft op deze aardbol. Volkswagen heeft niet de fout gemaakt om hem straffer af te veren of van dikkere stabi’s te voorzien om hem sportiever te maken. Ook de R-Line heeft geen stugger onderstel om een dynamischere beleving te creëren. Die perceptie moet puur en alleen komen van het gewijzigde uiterlijk. We reden hem op 18-inch en daarop was hij nog verregaand comfortabel. Je voelt de zware wielen op een klinkerweg wel onder de auto bewegen, maar er zit genoeg rubber in de ophanging en de veerweg wordt gebruikt om dat te counteren. Op hogere snelheid kan hij springerig worden op een hobbelige polderweg door zijn korte wielbasis, maar dat is het dan ook wel. Op de snelweg gedraagt hij zich rustig en is hij ontspannen met een handje aan het stuur te rijden. De besturing is licht, precies en verveelt niet met overvloedige feedback van de voorwielen. Desgewenst kunnen de hulpsystemen assisteren om de rijtaak nog verder te vereenvoudigen. Het is daardoor een bloedeloos en daardoor probleemloos rijdende compacte cross-over die zich alleen met zijn uiterlijk weet te onderscheiden van het overige aanbod van Volkswagen in het B-segment. De T-splitsing tussen de Polo en de T-Cross. Een Porsche Cayenne Coupé voor het volk, om die aandachttrekkende vraag uit de inleiding te beantwoorden, is het dan ook zeker niet.

Eindoordeel 

De Taigo weet zich visueel in positieve zin te onderscheiden van de T-Cross, die dezelfde basiskwaliteiten bezit, maar wel iets praktischer is dan deze Taigo.

Specificaties Volkswagen Taigo Life 110 pk DSG-7

  • Prijs: € 32.590
  • Topsnelheid: 191 m/h
  • Acceleratie 0-100 km/h: 10,9 s
  • Gem. verbruik: 1 op 16,9
  • CO2-emissie: 133 g/km
  • Motor: drie-in-lijn, 999 cm3, turbo
  • Max. vermogen: 110 pk (81 kW)/5000-5500 min-1   
  • Max. koppel: 200 Nm/2000-3000 min-1
  • Brandstof: benzine
  • Transmissie: automatische zevenbak, voorwielaandrijving

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal