Subaru Solterra is een publiekstrekker

© Arno Lingerak

Maastricht -

Subaru heeft dit kalenderjaar nog maar weinig auto’s verkocht in Nederland. De Solterra heeft alles in zich om die cijfers een flinke duw te geven.

Dries van den Elzen,

In een land met meer CO2-gestuurde autobeprijzing dan besneeuwde bergpassen, heeft een merk als Subaru de klanten niet voor het oprapen. Gelukkig voor de Nederlandse dealers (en merkfans) ontkomt de Japanse 4x4-specialist er ook niet meer aan om een volledig elektrisch model te introduceren. Met de introductie van deze Solterra verandert Nederland van zowat de kleinste markt in één van de belangrijkste om Europa’s uitstoot­doelstellingen te kunnen halen. Als zustermodel van de Toyota bZ4X opereert hij in het immer populaire C-SUV-segment, waarin onder andere de Skoda Enyaq en Kia EV6 de dienst uitmaken. Subaru benadrukt maar al te graag dat het niet zomaar een gerebadgede Toyota is, maar een echte coproductie om een gezamenlijk doel na te streven. De onderhuidse techniek is evenwel identiek en ook het uiterlijk kent grote overeenkomsten.

Accuprestaties

Een noemenswaardig verschil is dat Subaru de Solterra (uiteraard) alleen met vierwielaandrijving op de markt brengt. Dus met op elke as een synchroonmotor, waarmee in totaal maximaal 218 pk en 338 Nm naar het wegdek wordt gebracht. Bij een voertuiggewicht van circa twee ton betekent dat een 0-100-sprint van net geen zeven seconden en een begrensde top van 160 km/h. In tegenstelling tot de Koreaanse concurrentie hebben Subaru en Toyota niet gekozen voor een 800 volt-boordnet, maar voor een lithium-ion accu met een spanning van 355 volt. De bruikbare inhoud is 71,4 kWh, over de buffercapaciteit worden de lippen stijf op elkaar gehouden. Maar aangezien na 10 jaar daarvan gegarandeerd 70 procent overblijft en 90 procent zeer waarschijnlijk is, zou dat best eens veel kunnen zijn. De beloofde snellaadprestaties wijzen er ook op. Want zelfs met 355 volt zou de Solterra tussen 10 en 80 procent state of charge in de buurt van de maximale 150 kW laadsnelheid moeten kunnen blijven. Dat hopen we uiteraard spoedig te testen. Omdat de productie van versies met een optionele driefasen-AC-boordlader pas later start, zijn de eerste modellen die deze kant op komen, beperkt tot 6,6 kW.

© Arno Lingerak

Interieur

Het interieur is ook nagenoeg identiek aan dat van de bZ4X. Dus met de bijzondere opzet waarbij het instrumentarium niet door het stuur heen, maar erboven afleesbaar is. Het is een overblijfsel van Toyota’s plannen om de bZ4X optioneel uit te rusten met een volledig digitale besturing, die vanwege de extreem directe overbrenging met een soort vliegtuigstuur zonder bovenkant functioneert. De Solterra krijgt deze besturing niet, waardoor je het stuur mogelijk iets lager moet leggen dan je gewend bent om te voorkomen dat de instrumenten deels aan je zicht onttrokken worden. De middenconsole wordt gedomineerd door een groot centraal aanraakscherm, dat bij de eerste indruk tamelijk eenvoudig te bedienen lijkt. Daaronder tref je onder andere voor de klimaatfuncties fysieke knoppen. Aan de materiaalmix is te zien dat ook Subaru er niet aan ontkomt om waar mogelijk geld te besparen door het gebruik van goedkoop plastic. De algehele bouwkwaliteit maakt echter wel een solide indruk.

© Arno Lingerak

Afmetingen

Door z’n bijzonder afmetingen is de Solterra niet makkelijk te vergelijken met andere Subaru-modellen. Door de compacte aandrijflijnen is de wielbasis van 285 centimeter in relatie tot de 469 centimeter tellende lengte van de auto vrij groot, wat terug te zien is aan een riante beenruimte. Tegelijk is de Solterra met een hoogte van 165 centimeter ook vrij laag voor een crossover, terwijl de vloer door de accu eronder juist hoog is. Daardoor is het ruimteaanbod in de hoogte niet spectaculair. Dat is ook terug te zien aan de diepe en brede, maar lage bagageruimte die een tamelijk gemiddelde 452 liter inhoud meet. De Solterra bouwt voort op de Subaru-traditie dat de klant weinig anders te kiezen krijgt dan de kleur. Voor een richtprijs van 55.000 euro is alles inbegrepen, met als uitzondering een nader te beprijzen optiepakket met 20- in plaats van 18-inch wielen, een glazen dak, elektrisch verstelbare stoelen met leren bekleding, stuurverwarming, verwarmbare achterbank, een draadloze telefoonlader en premium audio.

© Arno Lingerak

Rijervaring

Omdat voertuigen met straattoelating op het moment van schrijven nog een paar maanden op zich laten wachten, beperkte onze eerste kennismaking zich tot het rijden op een afgesloten testterrein. Dat leverde in elk geval voldoende informatie op om te concluderen dat de Solterra op detailniveau afwijk van de bZ4X. Om te beginnen vanwege de flippers achter het stuurwiel om de mate van remenergie-regeneratie te regelen, die niet op de Toyota te vinden zijn. Er zijn vier standen, variërend van zo lang mogelijk uitrollen tot bijna eenpedaalsrijden. Daarbij is de vertraging minder krachtig dan bij de meeste andere EV’s. Ook uniek voor de Solterra is een rijmodusknop voor keuze uit een eco-stand, een sportstand en iets ertussenin. Echt grote verschillen lijken die standen echter niet op te leveren. Vergeleken bij de Toyota leken onderstel en besturing wat zwaarder van karakter te zijn, met iets stuggere demping en meer tegendruk. Maar de verschillen zijn niet immens. Wat overheerst, is een gevoel van een stijve auto met een stevige wegligging en gezien het voertuiggewicht toch een behoorlijk wendbaar karakter. Een paar rondes op de ovale hogesnelheidsbaan brachten een eerste indicatie van het te verwachten verbruik. Onder suboptimale omstandigheden met een graad of 8 en veel wind zagen we tussen de 20 en 30 kWh per 100 kilometer op de boordcomputer verschijnen bij snelheden van ongeveer 80 tot 120 km/h. Dat zou op een volledig rechte weg nog iets lager kunnen, maar beter dan gemiddeld zullen die scores vermoedelijk niet worden.

Eindoordeel

De authentieke Subaru-rijder zal even tijd nodig hebben om overtuigd te raken van de Solterra, maar tussen de concurrentie heeft het model voldoende te bieden om de Nederlandse verkoopcijfers op z’n minst te vertienvoudigen.

Plus: beproefde techniek, nog steeds offroad-waardig, standaarduitrusting.

Min: geen grensverleggende prestaties, eerste indicatie verbruik, weinig keuzemogelijkheid.

Specificaties Subaru Solterra

  • Prijs: ca. € 55.000
  • Topsnelheid: 160 km/h
  • Acceleratie 0-100: 6,9 s
  • Gem. verbruik: ca. 16 kWh/100 km
  • Motor: 2x synchroonmotor perm. magneet
  • Max. vermogen: 218 pk (160 kW)/n.b. min-1
  • Max. koppel: 336 Nm/n.b. min-1
  • Transmissie: 2x eentraps reductieversnelling
  • Accucapaciteit: 71,4 kWh
  • Actieradius: 454 km
  • AC laden: 6,6 kW
  • DC laden: 150 kW
  • Massa leeg: 2010 kg

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal