Belastingtelefoon ligt eruit door ict-problemen fiscus
De Belastingtelefoon is op het moment onbereikbaar. — © Belastingdienst
De Belastingtelefoon is sinds maandagochtend onbereikbaar. Mensen die contact zoeken omdat ze bijvoorbeeld een betalingsregeling willen treffen na een brief van de Belastingdienst met daarin een dwangbevel, kunnen nu niet telefonisch terecht, horen ze op de social media kanalen van de fiscus.
„We hebben het afgelopen weekend onderhoud gehad en daar is iets fout gegaan”, laat een woordvoerder van het ministerie van Financiën weten over de storing bij de fiscus. „Dat duurt langer dan gehoopt en voorzien, we hopen zo snel mogelijk weer online te zijn.”
De Belastingtelefoon heeft op zichzelf geen last van de storing. Maar medewerkers kunnen door de storing ook niet in het systeem en mensen dus niet helpen met hun vragen. Volgens de woordvoerder is daarom besloten de Belastingtelefoon ook uit de lucht te halen.
Niet naar behoren
Op de site van de Belastingdienst staat vermeld dat de it-systemen ‘niet naar behoren werkt na een interne technische migratie die is uitgevoerd’. De woordvoerder verwacht dat de storing in de loop van de dag verholpen zal zijn.
Eerder al vertelde algemeen directeur klantinteracties en services Esther de Leeuw aan De Telegraaf dat het piept en kraakt bij de Belastingtelefoon omdat er aan het begin van dit jaar nog een tekort was aan 300 fulltimers. Inmiddels hebben ze het wel wat ingehaald door 160 posities in te vullen, maar zijn er ook weer mensen nodig om de nieuwe garde in te werken.
Zorgenkindje
Marnix van Rij sprak afgelopen januari nog uit dat de automatisering te wensen over laat en niet flexibel genoeg is voor grote stelselwijzigingen. Het systeem is het grootste ict-zorgenkindje van de Belastingdienst. „Daar zit de grootste achterstand”, verklaarde Koos Veefkind, algemeen directeur Informatievoorziening bij de Belastingdienst, in de Tweede Kamer.