Ralf legt uit: SEO optimalisatie uitbesteden bij een SEO-bureau

© Ralf van Veen.

De volledige SEO optimalisatie uitbesteden bij een SEO-bureau is een kunst an sich. Belangrijke vragen hierbij zijn, wat wil je uitbesteden en aan wie? De keuze valt vaak op het aannemen van een junior SEO-specialist. Alhoewel dit geen slechte keuze hoeft te zijn, is intensieve begeleiding hierbij een vereiste. Heb je hier geen tijd voor en wil je alsnog duurzaam resultaat behalen? Het uitbesteden van SEO bij een gespecialiseerd bureau met veel ervaring gaat je helpen om tijd te maken voor de dingen die je het liefst doet.

Aangeboden door Ralf van Veen

Wat betekent SEO optimalisatie?SEO optimalisatie draait om het maken van kleine aanpassingen aan de frontend en backend van je website. Individueel lijken deze optimalisaties niet veel te betekenen, maar zodra je consistent optimaliseert, is de impact op de gebruikerservaring van je website en de organische positie voor jouw relevante zoekwoorden, duidelijk aanwezig.

Wat zijn de componenten van SEO optimalisatie?Hoogstaande SEO bestaat uit drie componenten: techniek, linkbuilding en content. Ieder van deze aspecten is essentieel voor het organische succes van een website. Ieder component kan worden onderverdeeld in tientallen onderdelen. Onderstaand ga ik iets verder in op ieder component.

• Technische SEO: technische SEO bestaat uit tientallen technische zaken waaraan een website moet voldoen om hoger in Google te komen. De technische SEO kan echt als voorwaardelijk worden gezien binnen het geheel. Eén fout binnen dit component kan ertoe leiden dat de gehele website uit de indexering wordt gehaald.• SEO-content: de content op een website is de symbolische richting waar het traject in beweegt. De content is uiteindelijk ook wat er wordt geïndexeerd door Google. Dit component wordt om deze reden als het belangrijkste component gezien.• Autoriteit: de autoriteit van een website is wat de posities naar boven drijft. De autoriteit wordt door Google gebruikt om te bepalen hoeveel kracht een website binnen een bepaalde sector heeft. De linkvermeldingen naar een website en vooral de kwaliteit hiervan hebben hier een grote invloed op.

Wat zijn voordelen van samenwerken met een SEO-bureau?De volledige SEO optimalisatie op je nemen is zeer tijdrovend en vaak ook niet eenvoudig om op te pakken. Het kan zomaar zijn dat in de beginfase van een SEO-traject een fout in de strategie wordt gemaakt waardoor het een jaar langer duurt om de doelstellingen te bereiken binnen Google.

Een samenwerking aangaan met een SEO-bureau zorgt er in ieder geval voor dat er geen fouten in de initiële strategie zitten. Het voorkomen van deze fouten kan veel tijd schelen in het uiteindelijk bereiken van de doelstellingen binnen SEO. Andere voordelen van een samenwerking met een SEO-bureau zijn:

• Een SEO-bureau kan worden gezien als de verzekering voor Google. Een gedegen SEO-bureau houdt de updates van Google in de gaten en vooral wat voor impact deze updates op de vindbaarheid van een bedrijf kan hebben.• Een SEO-bureau draagt bij aan het opsporen van het laaghangend fruit waaraan kan worden gewerkt. Op korte termijn resultaat bereiken binnen SEO is mogelijk, mits hier ook in de beginfase van een traject naar wordt gekeken.• Een ander voordeel van de SEO uitbesteden bij een bureau is de capaciteit. De capaciteit van een SEO-bureau ligt hoger, waardoor het bedrijf sneller stappen kan zetten binnen de organische posities in Google (er kan simpelweg meer werk worden gedaan).• Een samenwerking met een bureau zorgt voor het hoogst mogelijke kennisniveau tussen de twee partijen die samenwerken. Het SEO-bureau draagt bij aan de kennis rondom SEO en het bedrijf (klantzijde) draagt bij aan de inhoudelijke kennis binnen de markt.• Google is op dit moment te complex en concurrerend om inhouse op te pakken. Alle zoekopdrachten die interessant genoeg zijn om in te investeren, zijn ook meteen zeer concurrerend.• De concurrent zit ook niet stil. Wanneer een concurrent wel met een SEO-bureau samenwerkt aan de organische posities, dan wint de concurrent vaak de strijd. Let hierop bij het maken van een keuze tussen zelf de SEO doen of dit uitbesteden.

Er zijn genoeg voordelen te bedenken om samen met een bureau te werken. En er zijn genoeg nadelen te bedenken om zelf aan de slag te gaan met SEO (tijd, verlies van omzet en positie opgeven aan de concurrent bijvoorbeeld).

Hoe maak ik een eerste selectie van bureaus?De eerste selectie SEO-bureaus die wordt gemaakt is toonaangevend voor het uiteindelijke besluit dat wordt gemaakt. Bij de eerste selectie adviseer ik om op een aantal belangrijke onderdelen te letten, waaronder:

1. Hoe sterk is de SEO van de aanbieder van zoekmachine optimalisatie? Ik zou altijd zelf naar concurrerende zoektermen (zoals SEO-specialist of SEO-consultant) zoeken binnen Google. Daarbij zie je meteen wie zelf de SEO op orde heeft. Via LinkedIn een SEO-specialist of bureau zoeken zou ik sowieso nooit doen (om bovenstaande reden).2. Wat voor referenties staan op de website? En van wat voor bedrijven zijn deze referenties afkomstig? Met name het tweede punt is van belang om een inschatting te kunnen maken of het bureau ook relevant is voor jouw bedrijf.3. Heeft het SEO-bureau cases online staan? Zo ja, hoe zijn deze ingericht en wat was het resultaat hiervan? Let daarbij op om wat voor soort bedrijven dit gaat en wat de werkzaamheden van het bureau waren. Zijn dit werkzaamheden die goed aansluiten op waar jij naar op zoek was? Dan zou dit zomaar eens een match kunnen zijn.4. Is het bureau gespecialiseerd of “een manusje van alles”? Ik vind dit met name van belang, gezien hoe ver de verschillende specialisaties binnen online marketing uit elkaar liggen.

Boven alles zou ik zeggen, laat je gevoel spreken in het kiezen van een bureau. Daarbij is de communicatie enorm belangrijk, als het bureau al niet snel reageert tijdens de fase van het uitbrengen van een RFP en offerte, dan is dit een negatief signaal om vooruit te gaan met de partij in kwestie.

ConclusieSEO optimalisatie bestaat uit honderden verschillende onderdelen waardoor het een lastig vakgebied is. Het is met name een abstract veld doordat Google niet altijd prijsgeeft wat wel en niet werkt. Er is geen vast recept dat zegt hoe hoog de ROAS van een SEO-traject gaat zijn.

Dit maakt het met name lastig om een geschikte partij te vinden om samen te werken voor de SEO. Laat boven alles je gevoel spreken bij het kiezen van een partij, je moet immers lang samenwerken hierna en het gevoel moet simpelweg goed zijn bij het SEO-bureau.

Over Ralf van VeenSinds begin 2012 staat mijn professionele leven in het teken van SEO. In deze periode heb ik rollen vervuld als SEO-specialist bij een groot SEO-bureau, interim lead SEO bij een webshop en internationaal SEO-specialist bij Acrylic One (gericht op Azië en Europa).

7 jaar geleden begon ik als SEO-freelancer voor verschillende organisaties. Sinds dit moment help ik het MKB, MKB+ en A-merken met hogere organische posities in Google.

De meeste impact maak ik wanneer een bedrijf de volledige SEO bij mij uitbesteedt. Bij een groot deel van deze bedrijven werk ik samen met de marketing manager.