Motortest: Extreem luxe sturen vanuit de luie stoel op de BMW K1600 GTL

© Michiel Snik

Maastricht -

BMW heeft haar vlaggenschip, de zescilinder K1600 GTL, aangepast aan de strengere milieueisen. Kortom, de uitstoot is verder teruggedrongen. Maar wat merk je daarvan als je de zespitter tijdens een rondje Nederland stevig aan de tand voelt?

Michiel Snik

De meeste motoren die worden afgeknepen om aan de strengere milieuregels te voldoen, leveren ook aan rijbeleving in. Het gaat allemaal wat trager of de motor loopt minder mooi rond. Dat BMW in deze tijd het vlaggenschip onder handen nam, was al een verrassing. Want de populariteit van dit soort zware motoren is tanende. Toch hebben de Duitsers de klus opvallend goed geklaard, want het blok van de K1600 is nog net zo soepel als dat van zijn voorgangers.

Dikke handleiding

De Beierse zespitter is zo mogelijk nog luxer dan de eerdere modellen. En alles is met drukken op knoppen instelbaar, al moet je wel de dikke handleiding goed lezen om daar optimaal gebruik van te maken. De motor heeft onder meer handvat- en zadelverwarming, een elektrisch verstelbaar windscherm, centrale vergrendeling van de koffers en andere opbergvakjes, radio, navigatie, usb-aansluitingen voor onder meer je telefoon en een gigantisch 10,25-inch TFT-scherm waarop je alle mogelijke gegevens tevoorschijn kunt toveren. De waslijst aan alle standaard luxe snufjes om het te berijder zo comfortabel mogelijk te maken, lijkt eindeloos. En dan nog is er ook nog een lijst aan extra accessoires mocht je het toch niet genoeg vinden.

De motor weegt, inclusief bijna 27 liter benzine, maar liefst 358 kilo. Van al die kilo’s merk je niets als je over de snelweg zoeft. Zo soepel volgt de motor de lijnen die je stuurt, ook als de snelheid fors hoger is dan wat van de Nederlandse wet mag. Maar als je stapvoets manoeuvreert, voel je goed dat je in het zadel zit van een echte mastodont. Dan is het behoorlijk werken achter het stuur van deze mammoet.

Achteruit

De BMW heeft gelukkig een achteruit, want de motor even verzetten is anders wel erg hard werken, zo bedenk ik mij als ik achteruit mijn garage uit probeer te komen. Maar wat ik ook doe, de achteruit op de K1600 GTL weigert dienst. Waardoor ik zwetend een week lang de motor voorzichtig mijn garage uit moet duwen. Had ik de handleiding maar beter gelezen, want de werking van de achteruit blijkt te zijn aangepast sinds ik jaren terug de vorige versie van deze zescilinder lijnmotor testte. Je moet tegenwoordig de startknop vasthouden nadat je de motor hebt gestart en de R van achteruit hebt ingeschakeld. Maar met al dat duwen en trekken aan de motor heb ik wel ervaren dat deze K1600 GTL echt zwaar is en je kansloos bent als je zonder benzine komt te staan en moet duwen. En als je kapseist moet je een takelbedrijf bellen om het gevaarte weer overeind te krijgen.

© Michiel Snik

Valpartijen

Maar de kans daarop maken de Duitsers wel zo klein mogelijk want de motor is voorzien van tal van maatregelen die je moeten behoeden voor valpartijen. Zo zijn de remmen voor en achter aan elkaar gekoppeld en die werken fantastisch. Ook zit er traction control op die het uitbreken van de 160 pk sterke motor moeten voorkomen. Met de verschillende rijmodi kun je ook nog eens je motor aanpassen aan de weersomstandigheden en – uiteraard – is ook de vering met een druk op de knop eenvoudig te veranderen. Met de grote benzinetank aan boord hoef je ook niet bang te zijn om op een verre reis snel zonder brandstof komen te staan. Als je stevig doorrijdt kom met een volle tank ruim 425 kilometer ver. En om het allemaal nog gemakkelijker voor de rijder te maken: schakelen kun je doen zonder de koppeling te gebruiken.

De K1600 GTL is een zeer exclusieve, comfortabele zware toermotor voor de grotere afstanden waarbij ook je duopassagier niet hoeft te klagen. Die zit in een riante apart te verwarmen zetel achterop.

Eindoordeel

Aan al die luxe hangt ook een fors prijskaartje; deze zacht blazende zespitter die moeiteloos dik 200 kilometer per uur haalt kost 34.150 euro. Maar het is ook een motor in de buitencategorie, daar hangt ook een prijs aan die in die buitencategorie past.

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal