BYD Atto 3: geen dromen maar daden

© BYD

Maastricht -

Weer een Chinees merk met de zoveelste elektrische SUV. Is het een welkome toevoeging of overkill? We maken kennis met de Atto 3.

Jaco Bijlsma

De entree van BYD verschilt aanzienlijk met die van veel andere nieuwe Chinese spelers, die soms onverwacht en onopvallend uit de coulissen van ons autotheater tevoorschijn komen. Ze worden vaak voorgesteld door pr-bureaus die de autowereld niet zo goed kennen en zo kansen laten liggen. Het Europese debuut van Build Your Dreams valt wat dat betreft niet in duigen. Sterker nog, het merk wordt hier geflankeerd door grote namen. Zo durft de Louwman Groep, die we kennen als Lexus en Toyota-importeur, haar naam en betrouwbaar reputatie te verbinden aan BYD en het merk hier op de markt brengen. Een meer solide entree kun je je als voor de Europeanen onbekend nieuw merk niet wensen. Internationaal is het noemen van superinvesteerder Warren Buffet genoeg om te benadrukken dat dit niet zomaar het zoveelste Chinese automerk is...

© BYD

Technologie gedreven

Dus vergeet heel even XPeng, Aiways, Hongqi, Nio enzovoorts. BYD timmert al vele jaren aan de weg, is 27 jaar geleden begonnen als batterijfabrikant en is nu een van de grootste nog op dat vlak. Het profileert zich daarom ook graag als een merk dat door technologie gedreven is. Het maakt bijna alles zelf en is daardoor veel minder afhankelijk van toeleveranciers. Daarom claimt het ook ’s werelds eerste ‘8-in-1 aandrijflijn’ te maken. Van die acht componenten zijn er drie regelunits: een voor de auto, een voor de batterij en een voor de aandrijving. Verder maken een omvormer, een DC-onboard-snellader, de elektromotor en de transmissie het huisgemaakte aandrijfpakket compleet. Zelfs de veel besproken chips of halfgeleiders produceert het zelf. De zelfontwikkelde speciale batterijtechniek die het ‘blade-technology’ noemt, draagt ook bij aan de grote onafhankelijkheid. Want de zogenaamde LFP-batterijen maken gebruik van lithium-ijzerfosfaat en niet van het meer gebruikelijk lithium-ion. Deze LFP-techniek is volgens BYD na eigen tests veiliger omdat de accusamenstelling dan een betere thermische stabiliteit heeft. De techniek wordt nu dus ook gebruikt in de drie modellen die BYD op de Europese en Nederlandse markt introduceert. Daaronder de Han, een grote luxe sedan en de Tang, een flinke E-segment SUV die standaard zeven zitplaatsen heeft.

© BYD

Concurrentiepositie

De belangrijkste auto voor ons, is echter de Atto 3, want dat is een veelgevraagde C-segment SUV die het moet gaan opnemen tegen concurrenten als de Kia Niro EV. De Koreaan heeft een vanafprijs van een kleine 44 mille en daar zal deze Atto 3 dan in de buurt moeten komen, wil hij concurrerend zijn. Qua prestaties kan de nieuwste BYD prima meekomen: de actieradius van 420 km (WLTP) op een lading van de 60,5 kWh-accu is goed te noemen. Zijn maximale laadsnelheid van 88 kW aan de snellader is daarentegen niet meer dan voldoende, want er zijn genoeg concurrenten die snellere cijfers laten zien. Dat pareert BYD door te claimen dat de Atto 3 die hoogste laadsnelheid ook echt het grootste deel van zijn laadcyclus weet vast te houden. ‘Een hoge constante in plaats van een hoge piek’, is het verhaal van BYD. En dat kun je gezien hun status van batterijpionier niet zomaar wegwuiven. Ook zijn we benieuwd naar de performance die zijn elektromotor van 204 pk (150 kW) weet te genereren. Het vermogen is in deze klasse zeker marktconform, want het is exact hetzelfde vermogen als eerdergenoemde Kia Niro. De BYD is ook qua snelheid meer een duurloper dan een hardloper en dat past prima in deze klasse: de topsnelheid van 160 km/h is voldoende, de acceleratie van 0-100 km/h van 7,3 seconden is zelfs meer dan voldoende.

BYD weet dat andere zaken bij een elektrische auto belangrijker zijn dan snelle sprinttijden en hoge topsnelheden. En dus geeft het de Atto 3, die toch concurrerend in de markt gezet zal moeten worden, standaard een hoogrendement-warmtepompsysteem mee. Die warmtepomp moet het energieverlies over een breed temperatuurbereik beperken en zo ook een zo groot mogelijk bereik garanderen bij lagere omgevingstemperaturen. Je kunt je Atto 3 ook gebruiken als energiecentrale, want hij heeft vehicle-to-gridfaciliteiten, waaronder een waterdichte stekkerdoos die je kunt gebruiken om je apparatuur op aan te sluiten.

© BYD

Vormgeving

Spannende vormgeving dichten wij hem niet toe, want zijn exterieur is keurig, maar ook wat van de dertien-in-een-dozijnsoort. Het interieur is fantasievoller, met opvallende, grote roterende knoppen en roosters. Ook de elastieken die als een soort snaren vanuit de speakers lopen om spullen in de deurvakken op hun plaats te houden, hebben we nog niet eerder gezien. Een andere aardige gimmick waarmee je indruk kunt maken op je passagiers is de 15,6 inch grote kantelbare centrale display. En ook als je vervolgens verkennend door de menu’s wandelt, kun je hen genoeg vermaak bieden met Apple CarPlay of Android Auto, waarmee je via apps als Spotify de sfeer kunt verhogen. Verder kun je laten zien wat er aan techniek verstopt zit in je auto, zoals de nodige camera’s en rijassistenten en alles wat je mag verwachten op een SUV in deze klasse. Hoe goed de hard- en software is, kunnen we nog niet melden, want daarvoor was de kennismaking te kort. Later moet dus duidelijk worden of BYD haar ambitie om value for money te bieden, weet waar te maken. Want de exacte uitrusting en ook de prijzen zijn nog niet bekend.

Rijden

De testrit was te kort en te beperkt om een compleet rijoordeel te vellen, maar wat de Atto 3 daar kon doen, deed hij tevredenstellend. De compacte SUV, die een geschat gewicht heeft van zo’n 1700 kilo, voelde lichtvoetig aan en reed stil en comfortabel. De zitpositie is goed en ook achterin krijg je voldoende ruimte. Ook over de inhoud (minimaal 440 liter) en de vorm van de bagageruimte geen klachten: er kan voldoende mee en het ruim is enigszins multifunctioneel. Wie meer wil, zal voor de grotere, zevenzits SUV Tang moeten gaan, die samen met de forse sedan Han nu ook zijn opwachting maakt. BYD probeert het dus niet eerst voorzichtig met de Atto 3, maar kiest gelijk voor een breed offensief met drie modellen. Hoe snel die daadwerkelijk hier verkrijgbaar zullen zijn, is nog de vraag, maar lang zal dat niet duren volgens importeur Louwman. Er komt voorlopig een dealer in Amsterdam, mogelijk volgen er later meer. BYD kiest dus niet alleen voor onlineverkoop, maar gelooft meer in de combinatie van fysieke verkooppunten en online sales.

Specificaties BYD Atto 3

  • Prijs: n.n.b.
  • Topsnelheid: 160 km/h
  • Acceleratie 0-100 km/h: 7,3 s
  • Gem. WLTP-verbruik: n.n.b.
  • Accutype: LFP
  • Bruto accucapaciteit: 60,48 kWh
  • Netto accucapaciteit: n.n.b.
  • WLTP-actieradius: 420 km D5
  • AC/DC-laden: 6,6-11 kW/88 kW
  • Snellaadtijd 30-80 procent: 29 min.
  • Motor: synchroonmotor met perm. magneet
  • Max. systeemvermogen: 204 pk (150 kW)
  • Max. koppel: 310 Nm
  • Spec. massa: 8,33 kg/pk
  • Transmissie: eentraps reductie­versnelling

Wil je alle Plus-artikelen lezen?

Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen op onze site & app. Nieuws, achtergronden, analyses, reportages, interviews en columns. Word nu digitaal abonnee en kies voor een jaar lang korting of maandelijkse flexibiliteit.

Kies digitaal