Wat is SEO en waarom is het zo belangrijk voor je website?

© ON. Digital Marketing.

Zodra je je verdiept in online marketing dan kom je al snel de afkorting ‘SEO’ tegen. Maar wat is dit precies? En is dit inderdaad zo belangrijk als online overal beweerd wordt? Wat houdt SEO allemaal in en waar moet je op letten? We vroegen het aan SEO specialist Emiel Prick online marketing bureau ON. Digital Marketing.

Aangeboden door ON. Digital Marketing

Wat is SEO en waarom is het belangrijk voor je website?Binnen ON. Digital Marketing zijn er verschillende gespecialiseerde teams. Eén van deze teams richt zich volledig op SEO. SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, is het proces van het optimaliseren van je website zodat deze beter gevonden wordt door zoekmachines zoals Google.

“Het optimaliseren van je website voor betere vindbaarheid doe je door het gebruik van bepaalde zoekwoorden en technische elementen op je website, zodat zoekmachines de inhoud ervan beter kunnen begrijpen en indexeren. Het doel van SEO is om ervoor te zorgen dat je website beter zichtbaar wordt in de zoekresultaten van zoekmachines, wat kan leiden tot meer verkeer en bezoekers op je website”, aldus Emiel.

Eén van de eerste stappen binnen SEO: zoekwoordonderzoekHoe kies je dan de juiste zoekwoorden en zoektermen om te gebruiken in je website? “Een belangrijk onderdeel van SEO is het doen van zoekwoordonderzoek om de juiste zoekwoorden en zoektermen te kiezen om te gebruiken in je website”, vertelt Emiel.

Hij vervolgt: “Dit betekent het onderzoeken van wat mensen zoeken op het internet en welke termen ze gebruiken om dit te doen. Door de juiste zoekwoorden te kiezen, kun je ervoor zorgen dat je website beter gevonden wordt door mensen die naar deze zoekwoorden zoeken. Het is belangrijk om specifieke en relevante zoekwoorden te kiezen die aansluiten bij wat je website biedt.”

Het belang van technische SEONaast het gebruik van de juiste zoekwoorden, lees je op internet ook veel dat het belangrijk is om ervoor te zorgen dat je website technisch gezien goed in orde is voor zoekmachines. Hoe zit dit precies?

“Dit betekent dat je website gemakkelijk uitgelezen kan worden door zoekmachines, zodat deze de inhoud ervan kunnen begrijpen en vervolgens kunnen weergeven in de zoekresultaten. Er zijn verschillende technische elementen waar je rekening mee moet houden, zoals het gebruik van meta tags en titels, het instellen van een XML-sitemap, het voorkomen van een lange laadtijd en het gebruik van een duidelijke en logische URL-structuur”, aldus Emiel Prick.

On-page SEOEmiel vertelt dat veel van de dingen die je op een website ziet, ook met SEO te maken kunnen hebben: “Naast technische elementen is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je website inhoud bevat die relevant is voor zoekmachines en gebruikers. Dit betekent het schrijven van kwalitatief hoogwaardige, unieke en relevante inhoud die aansluit bij de zoekwoorden die je hebt gekozen.”

En het gaat niet alleen om de inhoudelijke tekst, laat Emiel weten: “Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat de structuur van je website logisch is en gemakkelijk te navigeren voor gebruikers. Dit kun je doen door het gebruik van duidelijke headings, subheadings en interne links om de inhoud op je website te organiseren en te structureren.”

Linkbuilding geeft een signaal van relevantieWanneer je zoekt op SEO, dan kom je ook al snel de term ‘linkbuilding’ tegen. Maar wat houdt dit precies in? “Linkbuilding is het proces van het verkrijgen van externe links van andere websites naar jouw website”, vertelt Emiel. Hij vervolgt: “Dit is belangrijk omdat zoekmachines de kwaliteit en relevantie van een website beoordelen aan de hand van de links die naar deze website verwijzen. Het verkrijgen van relevante en kwalitatief hoogwaardige links kan dus helpen om de positie van je website in de zoekresultaten te verbeteren.”

En hoe kom je aan deze externe links? “Er zijn verschillende manieren om links te verkrijgen, zoals het schrijven van gastblogs op andere websites, het doen van samenwerkingen met andere websites en het deelnemen aan relevante online gemeenschappen en forums.”, legt Emiel uit.

De resultaten van SEO werkzaamheden meten en hierop bijsturenWanneer we Emiel vragen naar wat SEO precies oplevert en hoe je dit in kaart brengt zegt hij het volgende: “Het is belangrijk om de resultaten van je SEO-inspanningen te meten zodat je kunt zien wat wel en niet werkt en hoe je je strategie kunt aanpassen om de prestaties van je website te verbeteren. Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken om de prestaties van je website te meten, zoals Google Analytics en Search Console. Wel is het belangrijk je te realiseren dat de resultaten van SEO werkzaamheden vaak pas na een paar maanden daadwerkelijk zichtbaar worden.”

Emiel vertelt dat het belangrijk is om op basis van deze gegevens te blijven anticiperen: “Door de gegevens te analyseren, kun je zien hoeveel verkeer je website ontvangt, hoe lang bezoekers op je website blijven, en hoe ze op je website terechtkomen. Op basis hiervan kun je je SEO-strategie aanpassen om ervoor te zorgen dat je website beter presteert in de zoekresultaten.”

SEO is onmisbaar voor je websiteEmiel kan ons nog veel meer vertellen over wat SEO is, hoe het werkt en wat de voordelen zijn. Hij heeft ons ervan overtuigd dat de vele elementen die onder SEO vallen, gezamenlijk zorgen voor een betere vindbaarheid van je website. Van zoekwoordonderzoek tot technische SEO en van on-page optimalisaties tot linkbuilding, één ding is zeker: er komt veel kijken bij SEO. Door je aan de tips van Emiel te houden kun je ervoor zorgen dat je website beter zal scoren in de zoekmachines en je meer verkeer en bezoekers naar je website trekt.