De Nio ET7 is een unieke en functionele, maar dure EV

© Nio

Maastricht -

Met Nio wordt er opnieuw een Chinees merk geïntroduceerd op de Nederlandse markt. In eerste instantie komt de fabrikant met drie modellen: de EL7, ET5 en de ET7. Met dit laatste model wordt afgetrapt.

Stijn Kuster

Een fraaie luxe elektrische sedan vol technologie met een verwisselbaar accupakket, zodat je niet meer hoeft te stekkeren. Het klinkt allemaal ontzettend mooi, maar kan de Chinees ook echt concurrentie bieden aan auto’s als de Tesla Model S?

Wat design betreft in ieder geval wel. Er staat een knappe sedan die niet opvalt als Chinese auto. Nio zegt dat vorm en functie gelijk aan elkaar zijn en dit zie je ook terug bij het ontwerp. De auto heeft 33 sensoren en camera’s die onder andere in de spiegel en op het dak zijn geplaatst. Ze zijn niet verstopt achter de voorruit, omdat dit volgens Nio invloed heeft op de functionaliteit van de sensoren en camera’s. Midden op het dak vind je een zogenaamde lidar-scanner. Volgens Nio is dit een essentieel onderdeel om richting autonoom rijden te gaan. Alle sensoren tezamen zorgen voor 8 gigabyte aan data per seconde. Nio belooft dat de ET7 volgens niveau 4 autonoom moet kunnen rijden. Dit houdt in zelf op- en afritten nemen. De bestuurder hoeft enkel in te grijpen in complexe situaties en bij extreme weersomstandigheden. Echter, met de zon hoog aan de hemel op een mooie herfstdag net boven Berlijn heeft de Nio ET7 moeite om de auto op een rijksweg met flauwe bochten tussen de lijntjes te houden. Meer dan deze rij-assistent kon nog niet getest worden, al lijkt het softwarematige nu al niet helemaal goed te gaan.

© Nio

Update

Nog meer software die wel een kleine update kan gebruiken, vinden we in de vorm van Nome. Het robotje op je dashboard is een soort Siri, maar dan met een eigen schermpje – en een eigen wil. Het idee van Nome is dat je niet tijdens het gebruik van spraakbediening in het luchtledige praat, maar tegen de virtuele persoonlijkheid die zijn hoofd naar jou toekeert als je tegen ‘m praat. Een gemiste kans is dat Nome niet altijd goed naar je opdrachten luistert en de zoekopdrachten en functionaliteiten erg beperkt zijn. Daarbij blijft er altijd een bewegend robotje op je dashboard staan, waarvan het schermpje niet uit kan – het geluid wel. Voor sommigen een leuke feature, al zullen anderen afgeleid worden.

Strak design

Ondanks alle techniek hebben de ontwerpers er een strak geheel van weten te maken. Het design met die gesplitste koplampen is een beetje dertien in een dozijn. Maar, zeggen ze bij Nio, het draait met name om het interieur. De sedan biedt altijd plek aan vijf personen, die zowel voor- als achterin veel ruimte hebben. Wel laat de hoofdruimte voor de passagiers op de achterbank te wensen over. Opvallend aan dat interieur is dat het erg minimalistisch is vormgegeven. Geen ventilatieroosters, die zitten tussen het dashboard verwerkt, weinig knoppen, materialen die makkelijk schoon te maken zijn en zo min mogelijk bacteriën vasthouden.

De stoelen zitten goed en bieden voorzieningen als stoelventilatie en massagefunctie. Opvallend is dat er geen dashboardkastje is, dat werd namelijk opgeofferd voor meer beenruimte. Nio komt zelfs met een augmented reality 3D-bril, waardoor de passagier een groot bioscoopscherm van ongeveer 130 inch voor zich ziet. Samen met het Dolby Atmos-geluidssysteem in de auto, dat zeer goed klinkt, lijkt het alsof je in een echte bioscoop bent, terwijl je met 150 km/h over de autobahn wordt rondgereden. De bril wordt voor alle drie aankomende modellen geleverd met een prijskaartje van zo’n 330 euro. In eerste instantie komen er slechts 500 stuks op de markt. Het interieur is daarbij een fijne ruimte om in onderweg te zijn, als Nome even niet van zich laat horen. Ook op de achterbank ben je van alle gemakken voorzien. Je hebt ook hier zelfs stoelventilatie, stoelverwarming en massagefuncties. Via het touchscreen tussen de twee voorstoelen kun je vanaf de achterbank zelfs muziek doorspoelen en stopzetten.

© Nio

Sommige software is gewoon nog niet ver genoeg ontwikkeld, maar er zijn ook functionaliteiten die erg goed werken. Zo is er een fysieke knop voor de rijmodus, waarna je de gekozen instelling kunt bevestigen op het scherm. Door de combinatie van dit beperkte aantal fysieke knoppen en de touchscreenfunctionaliteiten heb je de basics van de auto snel onder de knie. Ook de selectieknop voor Neutral, Drive of Reverse werkt erg fijn. Ga je in het infotainment rommelen, dan kun je uren bezig zijn met de instellingen. Je kunt veel personaliseren en aanpassen. Een pluspunt voor sommigen, al kan dit het menu ook wat onoverzichtelijk maken.

Aandrijving

Zet je zoveel mogelijk techniek en software uit, dan is het een rustige autobahncruiser. Weinig windgeruis, een goede wegligging, een fijn onderstel en voldoende vermogen. De auto beschikt over twee elektromotoren. Een van 180 kilowatt op de vooras en een van 300 kilowatt op de achteras. Tezamen zijn deze in Sport+-modus goed voor 480 kW, dat is zo’n 654 pk. Het koppel ligt op 850 Nm. Hiermee sprint je in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/h. De begrenzer grijpt in bij 200 km/h. Dit vermogen is niet enkel weggelegd voor het topmodel; iedere ET7 komt met dezelfde aandrijflijn. Wel kun je kiezen uit verschillende accu’s. Er komt een 75 kWh-accupakket waarmee je tot maximaal 445 kilometer kunt rijden, een 100 kWh-accupakket waarmee je tot maximaal 580 kilometer kunt afleggen en een accupakket van maar liefst 150 kWh. Naar verluidt goed voor zo’n 1000 kilometer. Je kunt het accupakket aan de AC-lader met 11 kW opladen en aan de DC-lader met 130 kW. Maar er is meer. Nio zet namelijk in op zogenaamde swapping stations. Dit houdt in dat je met je auto naar een geautomatiseerde garage gaat en daar in een paar minuten je accupakket kunt laten verwisselen. Niet alleen door een vol accupakket, maar ook door een groter of kleiner exemplaar als je meer of minder capaciteit nodig hebt. In China is Nio een proef gestart met dit idee. Al vinden veel tegenstanders de swapping stations te duur en zeggen ze dat snelladen zo snel wordt, dat verwisselbare accu’s een overbodige luxe worden. Of je nu voor of tegen bent, Nio is al bezig met deze omruilstations in Nederland. Het eerste wordt naar verluidt in Utrecht geopend.

© Nio

In oktober zijn de eerste Nio ET7’s in Nederland uitgeleverd. Je kunt op dit moment 1600 euro per maand stukslaan op een Nio-abonnement voor de ET7. Je hebt dan het flexibele abonnement dat je maandelijks kunt opzeggen. Kies je voor een abonnement van 36 maanden, dan ben je 1300 euro kwijt (1250 kilometer per maand). In beide gevallen heb je dan het 75 kWh-accupakket. Nio zegt dat de abonnementsprijs lager wordt naarmate de auto ouder wordt. De auto kopen of buiten Nio om leasen, is vooralsnog onmogelijk.

Eindoordeel

De Nio ET7 is een prachtige, goed rijdende, functionele EV met unieke technische features. Maar ook met een ontzettend duur prijskaartje. Vooralsnog is hij geen echte concurrent voor de Tesla Model S.

Specificaties Nio ET7

  • Prijs: € 1299 per maand
  • Topsnelheid: 200 km/h
  • Acc. 0-100: 3,8 s
  • Accucapaciteit: 75 kWh
  • Gem. verbruik: 17 kWh/100 km
  • Actieradius: 445 km
  • Motor: 2 synchroonmotoren perm. magneet
  • Max. vermogen: 654 pk (480 kW)
  • Max. koppel: 850 Nm
  • Transmissie: eentraps reductieversnelling, vierwielaandrijving
  • Massa leeg: 2359 kg