Luisterlijn Venlo is hard op zoek naar meer vrijwilligers
© Luisterlijn.nl
De Luisterlijn in Venlo is op zoek naar meer vrijwilligers, omdat de vraag naar een luisterend oor steeds groter wordt.
In 2022 ontving de Luisterlijn 611.658 oproepen. Om alle oproepen te kunnen beantwoorden, is de Luisterlijn dringend op zoek naar nieuwe vrijwilligers. ,,Vorig jaar ontvingen we een recordaantal oproepen. We merken dat steeds meer mensen contact zoeken, omdat zij behoefte hebben aan erkenning, steun, troost of een goed gesprek”, zegt Leo Noordegraaf, directeur-bestuurder bij de Luisterlijn.
Geestelijke gezondheid
Opvallend is dat veel gesprekken gaan over de geestelijke gezondheid, zowel aan de telefoon als op de mail en chat die de Luisterlijn eveneens aanbiedt. Noordgraaf: ,,Er waren het afgelopen jaar veel mensen die een luisterend oor nodig hadden. Vanwege eenzaamheid, maar ook met zorgen over maatschappelijke issues die nu aan de orde zijn. Denk bijvoorbeeld aan de oorlog in Oekraïne of de toenemende kosten voor levensonderhoud. Alleen al door te luisteren helpen getrainde vrijwilligers zorgen, pijn en verdriet tijdelijk te verlichten. We hopen dan ook dat meer mensen op deze manier wat warmte willen geven aan mensen die het nodig hebben.’’
Dankbaarheid
,,De gespreksonderwerpen zijn heel verschillend”, vertelt vrijwilligster Marleen. ,,Mensen willen praten over eenzaamheid, relatieproblemen, angst, slapeloosheid of onzekerheid. Ik ben er niet om problemen op te lossen, maar ik kan wel luisteren en ondersteunen. Vrijwel iedereen heeft zo nu en dan behoefte om even zijn of haar verhaal te delen met een ander. Een goed gesprek geeft steun, warmte en licht. Als vrijwilliger heb ik ervaren dat je veel dankbaarheid terugkrijgt door er een dagdeel per week voor een ander te zijn.”
Altijd bereikbaar
De Luisterlijn is zeven dagen per week en 24 uur per dag bereikbaar op telefoonnummer 088-0767 000. Chatten of mailen is mogelijk via deluisterlijn.nl. Hier is ook meer informatie te vinden over het vrijwilligerswerk. Een belangrijke factor bij de Luisterlijn is de anonimiteit van de gesprekspartners. Zelf blijven de vrijwilligers in een gesprek ook anoniem. Vrijwilligers werken vanuit huis of op één van de 28 locaties verspreid door het land. Ze kunnen hun eigen diensten plannen en krijgen een uitgebreide training in professionele luistervaardigheden aangeboden.