Groene energie: Action gaat Limburgse filialen bevoorraden met elektrische trucks
Action-topvrouw Hajir Hajji bij een van de twee 100 procent elektrische trucks die gaan pendelen tussen het distributiecentrum in Echt en de Limburgse Action-filialen. — © Ermindo Armino
Groot, schoon en stil. Discounter Action zet de eerste stappen naar puur elektrisch transport. Bij het megadistributiecentrum in Echt zijn vrijdag twee ‘e-jumbo’s’ in gebruik genomen.
Steeds meer steden kondigen aan dat het vervoer met ‘gewone’ vrachtwagens op termijn aan banden gaat. Reden voor ondernemers om voor te sorteren op alternatieven zoals de elektrische en biogas-truck.
Action wil de energietransitie in een letterlijke stroomversnelling brengen. De reis start vanuit het smalste stukje Limburg. Het concern (2.266 winkels in Europa, 79.000 werknemers, 136 nationaliteiten, 700 trucks) gaat om te beginnen vanuit het distributiecentrum Echt met twee Volvo FM-Electric trucks een aantal filialen in Limburg beleveren.
Het gaat om twee, drie ritten per dag per vrachtwagen en zo’n zes tot negen winkels. De actieradius bedraagt tussen de 200 en 300 kilometer. Tussen de ritten door gaat de auto een uurtje aan de snellader. Er wordt gemikt op 80.000 emissieloze kilometers per vrachtauto per jaar.
Lees ook: Verkoop fleecedekens helpt koopjesketen Action aan meer omzet
Daarnaast zijn in samenwerking met SolarOnTop en IM Efficiency drie andere Action-trailers uitgerust met flinterdunne, 3 millimeter dikke zonnepanelen op het dak. Met de opbrengst van zo’n 25 kilowattuur per dag worden elektrische onderdelen zoals de laadklep van stroom voorzien. Daarmee kan per truck naar schatting 1.250 liter brandstof per jaar bespaard worden.
Vakkenvuller
Action-topvrouw Hajir Hajji, in 1997 begonnen bij ’s lands meest geliefde discounter als vakkenvuller en caissière en sinds januari vorig jaar CEO, heeft verduurzamen hoog in het vaandel. Niet alleen van het transport, de winkelverlichting, maar ook het grotendeels uit China afkomstige assortiment van hout en katoen. „Verder zijn al 1.600 filialen van het gas af.”
„We hebben ook serieus gekeken naar vrachtwagens op waterstof. Maar dat is iets voor de langere termijn.”
Hajir Hajji, CEO Action
Hajji zegt met Action een van de pioniers te willen zijn wat betreft verduurzaming van het transport. „Er rijden nu zo’n 300 trucks in Nederland puur elektrisch. Op 143.000 vrachtwagens in Nederland stelt dat nog weinig voor.”
Hajir Hajji, CEO van discounter Action. — © Ermindo Armino
Aan het project is anderhalf jaar van voorbereiding voorafgegaan. ,,Met name de laadfaciliteit bleek een behoorlijke ingreep. We hebben ook serieus gekeken naar vrachtwagens op waterstof. Maar dat is iets voor de langere termijn. Voor nu zetten we vooral in op elektrische trucks en biodiesel.”
Lees ook: De elektrische vrachtwagen rukt op in Nederland
Duur
De stroom voor de accu’s wordt goeddeels groen opgewekt via zonnepanelen op het distributiecentrum. De rest wordt betrokken van het net. Een elektrische vrachtwagen is in aanschaf bijna vijf keer zo duur als een dieselauto. Het Rijk heeft de aanschaf gestimuleerd met subsidies. Over investeringen doet Action geen uitspraken.
„De belangrijkste vraag: hoe past dit in de werkprocessen, want de overstap heeft gevolgen voor de hele bedrijfsvoering.”
Hajir Hajji, CEO Action
Action zet de twee e-trucks in Echt - en straks een derde in Duitsland - in om er de komende maanden mee te oefenen en ervan te leren. Wat is de impact? Wat moet er nog veranderen? Hoe en waar kun het bedrijf het beste opschalen? „De belangrijkste vraag nog: hoe past dit in de huidige werkprocessen, want de overstap heeft gevolgen voor de hele bedrijfsvoering.”
Elektrificatie van het volledige wagenpark in Echt – nu 74 wagens – wordt lastig. Belangrijkste knelpunt is de mogelijkheid om de accu’s te laden. Het stroomnet zit vol. Action heeft wel een aanvraag gedaan, maar die kon Enexis niet honoreren.
Daarmee stuit de duurzaamheidsambitie van Action, net als die van veel andere bedrijven, op de weerbarstige praktijk. Hajir Hajji: „Desondanks gaan we ervoor om onze CO2-uitstoot tot 2030 met 70 procent te reduceren.”