Door successeizoen moet Max Verstappen recordbedrag betalen voor het ‘rijbewijs van de Formule 1’
Max Verstappen. — © Getty Images
Het F1-seizoen moet nog beginnen, maar Max Verstappen heeft nu al een record gebroken. De wereldkampioen moet bijna een miljoen euro neertellen om dit jaar te mogen meerijden.
In deze tijd van het jaar moeten autoracers hun racelicentie vernieuwen. Voor de Formule 1 gaat het om een internationale licentie van graad A met daarbij een superlicentie. Dat is het ‘rijbewijs van de F1’, waarvoor je in eerste instantie voldoende punten bijeen moet sprokkelen in de lagere klassen van de autosport.
Dat puntensysteem is trouwens in het leven geroepen naar aanleiding van het debuut van Verstappen. De Limburger was in 2015 nog maar 17 jaar toen hij in Melbourne zijn eerste F1-race reed en hij had toen maar één jaar in de autosport achter de kiezen.
Verstappen overtuigde vanaf zijn eerste meters, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Om zo’n prematuur debuut in de toekomst te verhinderen werden nieuwe voorwaarden ingevoerd: je moet sindsdien 18 zijn, je rijbewijs voor de openbare weg behaald hebben, twee seizoenen actief zijn in de autosport en daarin ook stevige resultaten behaald hebben.
Lees ook: Steeds meer Formule 1-circuits willen een Max Verstappen-tribune bouwen: de teller staat nu op zes
963.800 euro
Op het moment dat je de superlicentie hebt, wordt ze automatisch verlengd, zo lang je in de F1 actief blijft. Maar je moet ze wel elk jaar aanvragen en ook betalen. Goedkoop is het niet. Het basisbedrag is 10.400 euro, maar daar komt nog 2.100 euro bij per WK-punt dat je het jaar voordien gescoord hebt.
Nieuwkomers als Oscar Piastri en Logan Sargeant betalen enkel het basisbedrag, maar Max Verstappen heeft vorig jaar een nieuw record gevestigd door liefst 454 punten te behalen. Daardoor wordt zijn superlicentie ook de duurste aller tijden met 963.800 euro. „Ik vind dat een absurd hoog bedrag”, reageerde Verstappen bij motorsport-total.de. „Ik denk dat het niet juist is dat we zo veel moeten betalen. In andere sporten bestaat dat ook niet.”
Voor u een collecte gaat houden om de arme Verstappen te helpen: hij hoeft die som niet zelf op te hoesten. „Als ik me de details van zijn contract goed herinner, moeten wij die kosten betalen”, zo wordt zijn teambaas Helmut Marko geciteerd. Dat bedrag komt bovenop de ruim 6 miljoen inschrijvingsgeld voor Red Bull Racing.
55 miljoen
Maar zelfs als Verstappen dat miljoen zelf moest ophoesten, zou het een goede investering zijn. Volgens racingnews365.nl gaat hij volgend seizoen immers 55 miljoen dollar verdienen (52 miljoen euro). Dat is aardig wat meer dan Lewis Hamilton (35 miljoen dollar), Charles Leclerc (24), Lando Norris (20) en Carlos Sainz (12). De rest verdient 10 miljoen of minder. Yuki Tsunoda en Logan Sargeant sluiten de rij met ‘slechts’ 1 miljoen.
Overigens: dat sommetje van 55 miljoen werd berekend voor Verstappen maandag zijn nieuwe sponsordeal bekendmaakte. De dubbele wereldkampioen gaat gedurende zes jaar reclame maken voor Heineken 0.0. Het is hoogst uitzonderlijk dat het biermerk individuele atleten sponsort. Welk bedrag ermee gemoeid is, werd niet bekendgemaakt.