Van de hekken op Kaalheide naar het shirtje van Roda JC
Ondernemers hebben dromen. De een wil marktleider worden, de ander vestigingen in heel de provincie of het land en weer een ander de beste zijn in wat hij of zij doet. Steve Kuijpers (36) uit Kerkrade had een hele andere droom. Behalve dat hij succesvol wilde zijn met zijn bedrijf Synected, wilde hij shirtsponsor worden van de voetbalclub Roda JC in Kerkrade.
Iets terug doen“Ik ging als klein jongetje al met mijn broer naar de wedstrijden van Roda JC kijken. Destijds speelde de club nog op Kaalheide. Als er dan gescoord werd door Roda hing ik in de hekken te juichen. De liefde voor de club loopt als een rode draad door mijn leven. Ik mis geen enkele thuiswedstrijd en als het niet te laat wordt voor mijn zoontje gaan we ook mee naar de uitwedstrijden. Hij heeft het Roda-virus ook al te pakken. Toen ik twee jaar geleden mijn eigen bedrijf startte, wist ik dat -zodra het kon- ik met mijn bedrijf iets wilde terugdoen voor de club. Mijn moeder zei altijd ‘wie goed doet, zal goed krijgen’. Voetbal is een volkssport en door dat te sponsoren doe je iets terug voor de gemeenschap.”
JongensdroomSteve Kuijpers liet er geen gras over groeien. Een half jaar na de start van zijn bedrijf nam hij een skybox bij de club uit Kerkrade. “Ik wilde er meer mee doen dan alleen maar voetbal kijken. We vergaderen er regelmatig of gebruiken de ruimte voor een informeel borreltje. Een voetbalstadion heeft aantrekkingskracht op mensen. De sfeer is toch anders dan een meeting op kantoor.” Afgelopen jaar werd Steve gepolst of hij niet hoofdsponsor wilde worden, maar dat kwam net nog iets te vroeg voor zijn bedrijf. “Als alternatief hebben we toen voor shirtsponsor gekozen. De naam Synected is nu te zien op de schouder bij de spelers. Een zeer mooie positie die altijd in beeld is. Ik heb gemerkt dat shirtreclame je bedrijf een bepaald imago geeft. Dus niet alleen mijn jongensdroom komt in vervulling, maar ook zakelijk is het een prima zet.”
World Trade CenterSynected is een IT Service Provider gespecialiseerd in cloud, on-premise en hybride IT-omgevingen van groot tot klein formaat. Het bedrijf is gevestigd in het World Trade Center Heerlen-Aachen op bedrijventerrein Avantis. “Een bewuste keuze”, legt Kuijpers uit. “We willen ook opereren op de Duitse markt. Duitse klanten doen het liefst zaken met Duitse bedrijven en daar is het grensoverschrijdende WTC-gebouw perfect voor. We hebben zowel een Nederlands als Duits adres. In de afgelopen twee jaar is het bedrijf van eenmanszaak gegroeid naar drie medewerkers en een stagiaire. “En we blijven groeien. We hebben alweer twee vacatures met potlood klaarstaan, zodat we snel kunnen schakelen als dat nodig is.”
TechneutToen Kuijpers zijn bedrijf startte, wilde hij eigenlijk iemand aannemen om het bedrijf te leiden. “Ik ben een techneut, wil operationeel bezig zijn. Maar gaandeweg ontdekte ik dat alle zaken die te maken hebben met het leiden van een bedrijf ook zeer interessant en uitdagend zijn. Dus het idee om daar iemand voor aan te stellen heb ik maar snel in de prullenbak gedaan.” En nu wachten met smacht tot Roda JC eredivisie speelt? “Dat zou natuurlijk geweldig zijn. Dat verdient de club met zo’n prachtige historie ook. Zou mooi zijn om mijn bedrijfsnaam dan in beeld te zien tegen clubs als Ajax of Feijenoord.”