Broekmans Patisserie kijkt al voorbij honderdjarig jubileum
V.l.n.r. Martijn, Geert, Lisette en Joris Broekmans.
Kwaliteit houdt stand, weet Geert Broekmans. De populaire gebak- en chocoladeproducten maken van Broekmans Patisserie, het familiebedrijf met vestigingen in Venlo, Roermond, Venray en Eindhoven, al sinds de oprichting in 1923 succes. In oktober viert het familiebedrijf haar honderdjarig bestaan. “Een bedrijf met stevige pijlers stort niet in.”
Als zesjarig jongetje mocht Geert in 1966 de opening van de nieuwe zaak verrichten. Het pand aan de Grote Kerkstraat in het centrum van Venlo bleek te klein, zelfs na de overname van het pand van de buren, dus verhuisde Broekmans Patisserie naar industrieterrein de Veegtes. Het is de plek waar het familiebedrijf zich verder wist uit te breiden. Het is de plek waar Geert, de derde generatie ondernemers in de familie, in oktober het 100-jarig jubileum van het bedrijf gaat vieren.
De eerste generatie was opa Sjraar Broekmans. Sjraar kwam uit een bakkersgezin: vier van zijn acht broers en zussen zaten ook in het bakkersvak, dus kon hij niet achterblijven. Daar waar de meesten kozen voor het bakken van brood, besloot Sjraar zich te richten op het maken van banket, chocolade en koek. Het resulteerde in de oprichting van Broekmans Patisserie, gelegen aan de Steenstraat in Venlo. Een bombardement tijdens de Tweede Wereldoorlog dwong Sjraar zijn zaak te verhuizen naar de Grote Kerkstraat. Daar nam zoon Harrie, Geerts vader, in 1954 het stokje over. Hij breidde de zaak uit en verhuisde het bedrijf naar de huidige locatie op de Veegtes met onder meer een grotere opslagruimte en een eigen parkeerplaats. Geert nam in 1987 de zaak over. Die ambitie sprak hij zeven jaar eerder uit, maar hij moest van zijn vader eerst zoveel mogelijk vakkennis buiten de deur opdoen. Hij ging drie jaar naar de vakschool, spendeerde een jaar in België en nog een jaar in Zwitserland voordat hij in 1985 zijn eerste jaarcontract kreeg aangeboden. Twee jaar later was de overname door Geert, toen 27, een feit.
Met de derde generatie aan het roer heeft de tijd bij Broekmans Patisserie niet stilgestaan. Het bedrijf telt inmiddels filialen in Venlo, Venray, Roermond en op het station van Eindhoven. Volgend jaar komt er nog een zesde filiaal bij op een nog nader te benoemen locatie. De patisserie levert ook vier producten aan online supermarkt Picnic. “Zo kunnen mijn zussen in Amsterdam, Delft en Groningen ook genieten van een verse Weense kersentaart”, lacht Geert. Momenteel zijn er ook gesprekken gaande met Crisp, een online supermarkt dat eveneens een landelijke dekking heeft. “Het is onze bedoeling om voor hen een aantal streekproducten te ontwikkelen die we landelijk kunnen doorvoeren. Het biedt ons nieuwe mogelijkheden, nieuwe kansen.”
GenietmomentjesDie nieuwe kansen zijn misschien meer dan ooit nodig. De afgelopen honderd jaar is er vanzelfsprekend veel veranderd — ook in de behoeften van de klant. “Kijk maar naar de huidige inflatie”, vertelt Geert. “Door alle prijsstijgingen concurreren wij niet meer alleen met de Hema’s, Jumbo’s en andere bakkerijen, maar bijvoorbeeld ook met pretparken en dierentuinen. Iedere verdiende euro kan je maar één keer uitgeven, dus moet de klant tegenwoordig veel vaker een keuze maken.”
De keuze valt ook steeds vaker op iets kleins. De Weense kersentaart is sinds jaar en dag de nummer één van meest verkochte producten, maar de kleine gebakjes zijn de laatste jaren aan een grote opmars bezig. “Mensen kiezen steeds vaker voor kleine genietmomentjes”, zegt Geert. “Men eet tegenwoordig ook bewuster en wil bijvoorbeeld liever iets kleins voor bij de koffie. En zelfs als er een grote vlaai wordt gekocht, dan wordt die in steeds kleinere stukjes gesneden.”
Vierde generatieDagelijks bereikbaar, exclusief en betaalbaar. Het zijn volgens Geert de kenmerken die van het familiebedrijf honderd jaar na de oprichting nog steeds een succes maken. “Kwaliteit houdt stand”, vertelt hij. “We investeren ook in de toekomst door te investeren in onze medewerkers. Een bedrijf met stevige pijlers stort niet in; het is belangrijk om goede mensen aan je bedrijf te binden zodat het honderd jaar en nog langer kan voortbestaan.”
De vierde generatie dient zich inmiddels voorzichtig aan. Joris, de jongste zoon van Geert, heeft in de coronaperiode een week bij de zaak meegedraaid. “Dat beviel zo goed dat hij heeft besloten om voor dit vak te kiezen”, vertelt Geert trots. Joris gaat nu, net als zijn vader in jaren tachtig, een aantal jaren in het binnen- en buitenland vakkennis opdoen. Het 103-jarige bestaan van het familiebedrijf verwacht Geert nog aan het roer mee te maken. “Maar daarna wordt het tijd voor de nieuwe generatie. De vierde generatie. Geweldig. Dat is het mooiste cadeau dat je als ouder kan krijgen.”